Nekazaritza ekologikoko elikagaien banaketa politikaren kudeaketa iraunkorra: adierazle sistema holistiko-agroekologikoaren proposamena
View/ Open
Date
2016-02-08Author
Begiristain Zubillaga, Mirene
Metadata
Show full item recordAbstract
Ikerketa honen helburu nagusia izan da nekazaritza ekologikoko elikagaien sektorean jarduten duten enpresa eta erakundeentzat nekazaritza ekologikoko elikagaien banaketa politika modu iraunkorrean kudeatzeko lagungarriak izan daitezkeen irizpideak argitzea eta, ezagutza horretatik, kudeaketan sortu daitezkeen eraginen bitartez, nekazaritza sektoreari eta gizarteari eskainitako balioa handitzea.Horretarako, nekazaritza ekologikoko elikagaien banaketa politikaren kudeaketaren iraunkortasuna (ekologikoa, ekonomikoa, soziala eta kulturala) baloratzeko adierazle holistiko-agroekologikoen proposamena garatu dugu. Proposamena garatzearen arrazoi nagusiak izan dira: batetik, azken urteetan krisi ekologikoaren eta elikadura istiluen testuinguruan, nekazaritza ekologikoaren eta agroekologiaren inguruan interesa hedatu egin da. Hala ere, egoera hori ez da eskaeran guztiz islatu, nagusiki elikagai ekologikoen irisgarritasun faltagatik, oztopo hori bere kontsumorako galga nagusitzat joz. Bestetik, nekazaritza ekologikoaren garapen iraunkorraren mesedetan, nekazaritza ekologikoko elikagaien marketin kudeaketak dituen bereizgarriak identifikatzeko beharra dagoela uste dugu, bereziki bere banaketa politikarena. Azkenik, ikerketa honekin, gairen inguruan dauden ikerketa zientifiko urriei ikuspegi berritzaile baten ekarpena egiten saiatu gara. Finean, ikerketak sektorearen ahalduntze beharrari ekarpena egin diezaiokela iruditzen zaigu.Ikuspegi holistiko-agroekologikoaren logikari jarraituz, adierazle sistemaren proposamena eraikitzeko prozesu kualitatiboa garatu da (focus group eta adituen panela) sektoreko eta akademiako eragile desberdinen parte-hartzearekin. Horrez gain, prozesuan deduzitutako proposizioak eta adierazle sistema bera balioztatzeko, Euskal Herrian eta Espainiar estatuan barazki eta fruta ekologikoa komertzializatzen duten 40 esperientziek adierazle sisteman lortutako emaitzak aztertu ditugu, bakoitzarekin izandako aurrez-aurreko elkarrizketa sakonen bitartez.Ikerketaren ondorioz, nekazaritza ekologikoaren elikagaien testuinguruaren, marketinaren eta marketin kudeaketaren bereizgarriak ikuspegi holistiko-agroekologikotik zehaztu ditugu. Gainera, banaketa politikan hartzen diren erabakiak iraunkortasunaren dimentsioetan nola eragin eta erlazionatzen diren eta, adierazle sistemaren proposamenarekin, banaketa eredu iraunkor baterako gakoak aurkeztu ditugu. El objetivo principal de esta investigación ha sido explicar los criterios que apoyen una gestión sostenible de la política de distribución de los alimentos agrarios ecológicos de las empresas y las organizaciones relacionadas con el primer sector ecológico y, de este conocimiento, extraer las implicaciones de gestión dirigidas a incrementar el valor proporcionado al sector agrícola y la sociedad.Para ello, proponemos un sistema de indicadores holístico-agroecológicos que valoren la sostenibilidad (ecológica, económica, social y cultural) de la gestión de la política de distribución de los alimentos agrarios ecológicos. Las razones principales para desarrollar este trabajo han sido: por un lado, el contexto de crisis alimentaria y ecológica de los últimos años ha generado un interés creciente en torno a la agricultura ecológica y la agroecología. Este hecho, sin embargo, no se ha visto plenamente reflejado en la demanda, debido, principalmente, a la falta de accesibilidad a los alimentos ecológicos, circunstancia que supone un obstáculo importante para su consumo. Por otro lado, y en aras de lograr un desarrollo perdurable de la agricultura ecológica, consideramos necesario identificar las particularidades de su gestión de marketing, haciendo especial hincapié en su política de distribución. Finalmente, con este trabajo hemos pretendido aportar una visión novedosa a la escasa investigación científica existente en el tema objeto de estudio. Consideramos, además, que con las aportaciones recogidas en esta investigación podemos favorecer el empoderamiento sectorial.Siguiendo la lógica de la visión holística-agroecológica, la construcción del sistema de indicadores se ha desarrollado a través de un proceso cualitativo (focus group y panel de expertos/as) con la participación de diferentes agentes del sector y la academia. Así mismo, las proposiciones y el propio sistema de indicadores deducidos a lo largo de ese proceso se han validado en la práctica analizando los resultados que para con el sistema de indicadores tienen 40 experiencias que comercializan fruta y verdura ecológica en Euskal Herria y el estado español, mediante entrevistas en profundidad con cada una de ellas.Como resultado de esta investigación, hemos definido las características particulares del entorno, el marketing y la gestión del marketing de los alimentos agrarios ecológicos desde una visión holística-agroecológica. Además, hemos presentado el impacto y la relación de las decisiones de la política de distribución con las dimensiones de la sostenibilidad, exponiendo, a través de la propuesta del sistema de indicadores, las claves para un modelo de distribución perdurable.