Necesidades percibidas por las mujeres respecto a su maternidad. Estudio cualitativo para el rediseño de la educación maternal
View/ Open
Date
2016-12Author
Paz Pascual, Carmen
Grandes, Gonzalo
Espinosa Cifuentes, Maite
Gaminde Inda, Idoia
Payo Gordon, Janire
Metadata
Show full item record
Atención Primaria 48(10) : 657-664 (2016)
Abstract
Objetivo: Explorar las necesidades expresadas por las mujeres a lo largo del proceso de convertirse en madre y sus demandas relacionadas con la educación maternal. Diseño: Estudio cualitativo con grupos focales. Emplazamiento: Área de salud de Bizkaia, Servicio Vasco de Salud/Osakidetza. Participantes: Treinta mujeres seleccionadas de forma consecutiva por matronas de atención primaria de 6 centros de salud diferentes. Métodos: Entre septiembre y noviembre de 2010 se formaron 4 grupos focales estratificados por situación socioeconómica y etapa del proceso (embarazo/puerperio). Para recoger las preocupaciones de las embarazadas, de las puérperas y su opinión sobre la educación maternal se siguió el método de análisis del contenido temático con el apoyo del software ATLAS.ti. Resultados: El foco de preocupación de las mujeres va cambiando con el tiempo. Pasaba de la necesidad de confirmar que «todo va bien» a necesitar más apoyo emocional y confianza para enfrentarse a sus miedos al parto y al cuidado de los hijos. Necesitaban mayor acompañamiento en el puerperio y menos presión con la lactancia materna. En cuanto a la educación maternal, demandaban un programa de educación perinatal en lugar de solo prenatal, más actualizado, con mayor participación de su pareja, más interactivo y flexible. Objectives: To assess women's perceptions of their needs during the process of becoming a mother and identify what they want from maternal education. Design: Qualitative study with focus groups. Setting: Bizkaia health region, Basque Health Service (Osakidetza), Spain. Participants: Thirty one women were recruited consecutively by midwives at six Osakidetza health centres. Methods: Four sessions were held from September to November 2010 in Bizkaia (Spain), the four groups being stratified by socioeconomic status and stage of the process (pregnancy vs. postnatal period). To collate the information related to the various topics discussed, we used manifest content analysis that was facilitated by use of ATLAS.ti software. Results: The focus of the women worries changes over time. In early pregnancy, women's main concern was for "everything to go well". As the pregnancy progressed, they needed more emotional support and wanted to feel confident and be self-reliant to face their fears of the birth and care for their child. They needed greater accompaniment in the puerperium and less pressure concerning breastfeeding. They also wanted an extended programme of perinatal rather than just antenatal education, which was more participatory and flexible and greater participation of their partner. Conclusion: Women have the same social and family networks needs, regardless of cultural differences between Anglo-Saxon and Southern European countries. We recommend an perinatal education to empower women to manage their own health and that of their family and link the health system with other networks of personal and social support for women. (C) 2016 Elsevier Espana, S.L.U. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).