Using reflective processes to promote attention to diversity in schools: a studv of practice in Chile
Revista Enfoques Educacionales 10(1) : 163-197 (2008)
Abstract
[EN] Over the last decade or so, many writers have argued that inclusive practices are more likely to be developed when school communities are involved in collaborative processes of inquiry, reflection and action in order to learn how to respond to learners’ diversity. The research was carried out in two schools (with names changed for ethical reasons) with different characteristics: Innovacion School, in Santiago, is one of the pioneer schools in the country in integrating disabled students, whilst Loncomahuida School is located in one of the most isolated rural areas of Chile and responds to a high population of students of a Mapuche ethnia. Guided by literature on action research, the study made use of an inclusive action research model that guided the process in both schools. This model emphasizes the need to concentrate efforts on the promotion of reflective practitioners, as well as reflective communities. It also involves a team of co-researchers, formed by volunteers from the schools, planned to internalize and coordinate the process in each institution. The research set out to throw light on how educational communities in Chile can develop sustainable strategies for encouraging those within schools to develop reflective communities that are able to analyse and minimise barriers to the presence, learning and participation of their diverse members. It also analyses whether such reflective processes led to better understanding and practices in relation to diversity [ES] Durante la última década, varios autores han considerado que para desarrollar prácticas inclusivas es recomendable involucrar a la comunidad educativa en un proceso cooperativo de investigación, reflexión y acción en el que sus miembros adquieran aprendizajes sobre cómo atender a la diversidad de sus alumnosy alumnas. La investigación se llevó a cabo en dos escuelas en Chile (por motivos de confidencialidad, sus nombres son ficticios) con características muy distintas: la escuela Innovación, en Santiago, es una de las escuelas del país con mayor experiencia en la integración de alumnos con discapacidad; mientras que la escuela Loncomahuida está situada en una de las áreas rurales más aisladas de Chile, a la que asiste un gran número de estudiantes de la etnia Mapuche. El estudio está diseñado siguiendo una metodología de investigación acción. Ambas escuelas se involucraron en la implementación de un modelo inclusivo de investigación acción. Este modelo considera que es necesario concentrar los esfuerzos en la promoción de profesionales reflexivos, al igual que en el desarrollo de comunidades reflexivas. También implica que un equipo de co-investigadores, formado por voluntarios de las escuelas, interiorice y coordine el proceso en cada institución. Se pretende contribuir con información sobre las estrategias sustentables que se pueden utilizar para involucrar a los diversos miembros de las escuelas en el desarrollo de comunidades reflexivas que sean capaces de analizar y disminuir las barreras a la presencia, aprendizaje y participación de sus miembros. Igualmente se analiza si dichos procesos reflexivos ayudan a comprender mejor cómo se puede atender a la diversidad en el aula y, en consecuencia, mejorar las prácticas educativas.