Irabazitako hamarkada Latinoamerikan. Herri borrokei begirada analitikoa
Abstract
[ES] El ser humano, tan ordinariamente malmirado y disminuido, resurge como sujeto de la vida social.
Históricamente, el ser humano ha sido despojado de su facultad de organizar su sociedad e incluso de hacer su propia vida, por circunstancias naturales o por poderes sobrenaturales, por condiciones culturales o por ejercicio unilateral del gobierno. Generalmente se le ha impuesto el dinero, la bota militar y una política confiscada. La oligarquía ha dominado también el Cuarto Poder, aunque la enumeración sea errónea.
Decir que el ser humano debe ser el sujeto de la vida social no es pues una tautología. Es volver a la explicación de las cosas a escala humana y devolver la iniciativa a las personas con la convicción de su destino depende de ellas mismas.
Las ideas de libertad, igualdad y fraternidad que dieron lugar a las repúblicas latinoamericanas siguen vigentes por incumplimiento y por injusticias lacerantes. A comienzos del siglo xxi, la emancipación, la equidad y la solidaridad emplazan a una segunda independencia que, en esta era global, es algo que concierne a todos por encima de las fronteras. [EU] Giza jendea, gutxietsi eta txarto hartua maiz, gizarte bizitzaren subjektu bihurtzen ari da.
Historian zehar, giza jendeari ebatsi egin zaio bere gizartea antolatzeko ahalmena eta are bere bizimodua egitekoa ere, batzuetan baldintza naturalek edo botere erlijiosoek, bestetan ohitura kulturalek edo gobernu larderiatsuek. Bortxaz inposatu zaio dirua, larderia militarra edota konfiskatu zaio politika. Oligarkia jabetu da, baita ere, Laugarren Botereaz, laugarren deitzea eta zerrenda bera okerra izan daitekeen arren.
Gizakia gizarte bizitzaren protagonista izan behar dela esatea ez da tautologia, baizik itzultzea gauzak eskala humanoan konprenitzera eta, aldi berean, herri-ekimena aintzat hartzea, jende horren erabakimenaren ondorioa izango delako.
Askatasunaren, igoaltasunaren eta anaitasunaren bila fundatu baziren errepublika latinoamerikanoak, ideia haiek hein handian gaurko asmoak dira, bete ez zirelako eta injustizia larriak bizi direlako oraindik. XXIgarren mendearen hasieran, bigarren independentzia borroka bat dela esan da eta borroka hau, sasoi global hauetan, denon gauza da mugen gainetik.