Is my professional future biased for gender perceptions? A study for the Spanish case with public policy proposals on education
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Date
2018-06-01Author
Novo Corti, Isabel
Calvo Babío, Nuria
Varela Candamio, Laura
Metadata
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Cuadernos de Gestión 18(2) : 59-94 (2018)
Abstract
[EN] This article deals with the ‘glass ceiling’ phenomenon based on the fact that a disproportionately low number of women access managerial positions by analyzing gender differences in the ‘educational profile’ and ‘professional profile perceived’. The sample is conducted among 165 undergraduate economics students (54 males and 111 females) in the final year of college in Spain at the time they were planning their future professional career. The methodology used is based on two approaches. First, an analytic model using Structural Equations Model (SEM) that leads us to explore perceptual differences in favorite subjects, professional ambitions, values associated to the workplace and mobility. Second, a causal analysis following the System Dynamics methodology to describe the women’s behavior in explaining their self-exclusion from managerial positions. Findings confirm the existence of an educational system biased by gender and reveals that while men are more ambitious professionally and show greater capacity to geographical mobility, women require greater motivation at work. Moreover, we find that the factors explaining why women are still far from reaching senior management positions are both external (gender stereotypes or organizational policies) and internal ones (self-confidence, self-esteem). Finally, we propose a set of education measures as a starting point to implement public policies which could reduce women´s barriers to break their glass ceiling. [ES] Este artículo trata el fenómeno del techo de cristal basado en el hecho de que un desproporcionado bajo número de mujeres accede a puestos de trabajo de dirección y gestión a través del análisis de las diferencias de género en el perfil educativo y el perfil profesional percibido. La muestra se realizó entre 165 alumnos y alumnas (54 hombres y 111 mujeres) cursando disciplinas relacionadas con la economía en su último año de universidad en España mientras planeaban su futura carrera profesional. La metodología utilizada está basada en dos enfoques. Primero, un modelo analítico usando un modelo de ecuaciones estructurales (SEM) que nos permite explorar las diferencias perceptuales en cuanto a asignaturas favoritas, ambiciones profesionales, valores asociados con el lugar de trabajo y movilidad laboral. Segundo, un análisis causal siguiendo la metodología de la Dinámica de Sistemas para describir el comportamiento de las mujeres que justifica su auto-exclusión en los puestos directivos. Los resultados confirman la existencia de un sistema educativo sesgado por género y revela que mientras los hombres son más ambiciosos profesionalmente y con mayor capacidad para la movilidad geográfica, las mujeres requieren una mayor motivación en el trabajo. Además, hemos descubierto que los factores que explican el por qué las mujeres siguen estando alejadas de los altos puestos directivos son tanto causas externas (estereotipos de género o políticas organizativas) como causas internas (autoconfianza, autoestima). Finalmente, proponemos un conjunto de medidas educativas como punto de partida para implantar políticas públicas que podrían reducir las barreras de las mujeres y romper así su techo de cristal.