La decretal del papa Honorio I a los obispos hispanos (638): una hipótesis sobre su origen*
View/ Open
Date
2018Author
Jiménez Sánchez, Juan Antonio
Metadata
Show full item record
Veleia 35 : 261-274 (2018)
Abstract
This paper analyses the decretal sent by Pope Honorius I to the bishops who took part at the Sixth Council of Toledo (held in 638). In this letter, the pontiff rebuked the Hispanics for being so permissive with the enemies of the faith, especially with the baptized Jews who had returned to their Judaizing customs. Despite the fact that this text is not preserved, the reply of Braulio of Zaragoza to the pontiff, written on behalf of the prelates at the aforementioned Council, has made it feasible to reconstruct its contents. Furthermore, Braulio of Zaragoza’s reply also allows us to focus on the reasons which might have led the Pope to compose his decretal, namely rumours spread by some unidentified slanderers. In this sense, the aim of this paper is to elucidate the identity of these individuals. As far as we are concerned, they would be rebels exiled to other countries from which, with the intention of gaining papal favour, they would have made these accusations against the bishops and, implicitly, against the Gothic king; En el presente trabajo estudiamos la decretal enviada por el papa Honorio I a los obispos reunidos en el Concilio VI de Toledo (638). En ella, el pontífice reprochaba a los hispanos su permisividad con los enemigos de la fe, sobre todo con los judíos bautizados que habían vuelto a sus costumbres judaizantes. No conservamos la misiva, pero resulta posible reconstruirla a partir de la respuesta que Braulio de Zaragoza escribió en nombre del resto de prelados. Esto nos permite centrarnos en las causas que pudieron llevar al papa a redactar su decretal: esta se originó por los rumores difundidos por unos maledicentes. La cuestión estriba en dilucidar la identidad de estos individuos. En nuestra opinión, serían rebeldes exiliados a otros países; desde allí, para ganarse el favor papal, habrían formulado estas acusaciones contra los obispos y, de manera implícita, contra el rey godo.