Show simple item record

dc.contributor.authorGuiral Pelegrín, Carmen
dc.date.accessioned2019-12-20T19:32:01Z
dc.date.available2019-12-20T19:32:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationVeleia 35 : 213-239 (2018)es_ES
dc.identifier.issn0213-2095
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/37348
dc.description.abstractIn this study, four pictorial sets found in a urban excavation in the street Dormer No. 8-10 are analyzed. The first one presents pedestal with marble imitations and a middle zone alternating wide and narrow panels; a frieze decorated with stylized lotus blossoms should correspond to the top section of the wall. The second set offers a greater interest; the socket has a series of plates that mimic marble of different varieties and in the middle zone, a system of continuous relationship develops on a black background. In the third one only a mottled socket is preserved and finally, the last set shows a white background decorated with red fillets that articulate a series of panels; the interest lies in the presence of a graffito with some numerals. The chronology of the paintings, according to the archaeological data and stylistic studies, could be established in the second half of I century A.D.; En este estudio se analizan cuatro conjuntos pictóricos hallados en la excavación urbana realizada en la calle Dormer nº 8-10. El primero presenta zócalo con imitaciones marmóreas y zona media en la que alternan paneles anchos y estrechos; un friso decorado con flores de loto estilizadas debía corresponder al remate superior de la pared. El segundo conjunto es el que ofrece un mayor interés; el zócalo presenta una serie de placas que imitan mármoles de distintas variedades y en la zona media se desarrolla un sistema de relación continua sobre fondo negro. Del tercero únicamente se conserva un zócalo moteado y, finalmente, el último conjunto muestra un fondo blanco decorado con filetes rojos que articulaban una serie de paneles; el interés radica en la presencia de un grafito con una serie de numerales. La cronología de las pinturas, a tenor de los datos arqueológicos y los derivados del estudio estilístico, puede establecerse en la segunda mitad del s. I d. C.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzuaes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.titleLa decoración pictórica del Municipium Urbs Victrix Osca (Huesca)es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder© 2018, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzuaes_ES
dc.identifier.doi10.1387/veleia.16666 


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record