Scientific ignorance: probing the limits of scientific research and knowledge production
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Date
2019Author
Fernández Pinto, Manuela
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Theoria 34(2) : 195-211 (2019)
Abstract
The aim of the paper is to clarify the concept of scientific ignorance: what is it, what are its sources, and when is it epistemically detrimental to science. While some sources of scientific ignorance come inevitably with the process of knowledge acquisition, others are deliberately created. The former includes selection processes, inductive reasoning, and cognitive biases, while the latter includes scientific fraud. Another important source of scientific ignorance appears when scientists introduce methodological biases through micro-decisions in the research process. I provide three examples from medical research to illustrate this point. I argue further that methodological biases present a challenge, in so far as they are no easily classifiable as deliberate: they might also be the result of entrenched research practices within a scientific community. Strategies to identify and prevent methodological biases in research should take into account such difference.; El objetivo del artículo es aclarar el concepto de ignorancia científica: qué es, cuáles son sus fuentes y cuándo es epistémicamente perjudicial para la ciencia. Mientras que algunas fuentes de ignorancia científica vienen dadas inevitablemente con el proceso de adquisición de conocimiento, otras se crean deliberadamente. Las primeras incluyen los procesos de selección, razonamiento inductivo y sesgos cognitivos, mientras que las segundas incluyen el fraude científico. Otra fuente importante de ignorancia científica aparece cuando los científicos introducen sesgos metodológicos a través de micro-decisiones en el proceso de investigación. Proporciono tres ejemplos de investigación médica para ilustrar este punto.Además, sostengo que los sesgos metodológicos representan un desafío, en la medida en que no son fácilmente clasificables como deliberados: también podrían ser el resultado de prácticas de investigación arraigadas dentro de una comunidad científica. Las estrategias para identificar y prevenir los sesgos metodológicos en la investigación deben tener en cuenta dicha diferencia.