Ficciones inmunitarias. Sobre la lógica de la inmunidad en la cultura contemporánea
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Date
2018Author
Peris Blanes, Jaume
Metadata
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Papeles del CEIC (1) : (2018)
Abstract
This article develops the concept of “immunitarian fiction” taking as paradigmatic examples epidemics and zombie narratives, which share the idea of contagion as the main matrix of their narrative. The article tries to address the following question: in what way do these fictions, and other similar ones, participate in the imaginary of immunity and, at the same time, show some of their internal contradictions? For this, the text reflects on a set of cultural products of mass diffusion (novels, television series, cinematographic works). We analyze, in the first place, how these fictions highlight the fears and social anxieties linked to the tensions of the “immune paradigm” and represent the complex relationships between the community, its threats and the possible forms of immunization. In a second moment, the text describes how they generate an impacting narrative experience that seeks to produce a derivative fear in its audience that reinforces and consolidates the social logic of immunity and legitimizes its multiple forms of violence facing threats.; Este trabajo desarrolla el concepto de “ficción inmunitaria” tomando como ejemplos paradigmáticos relatos de epidemias y narrativas zombi, que comparten la idea del contagio como matriz principal de la narración. El artículo trata de abordar la siguiente pregunta: ¿de qué modo estas ficciones, y otras similares, participan del imaginario de la inmunidad y escenifican, a la vez, algunas de sus contradicciones internas? Para ello reflexiona en torno a un conjunto de productos culturales de difusión masiva (novelas, series televisivas, obras cinematográficas). En primer lugar, analiza cómo estas ficciones ponen en relato los miedos y angustias sociales vinculadas a las tensiones del “paradigma inmunitario” y representan las relaciones complejas entre la comunidad, su amenaza y las formas posibles de inmunización. En segundo lugar, describe cómo generan una experiencia narrativa de impacto que busca producir un miedo derivativo en su público que, sin duda, refuerza y consolida la lógica social de la inmunidad y legitima sus múltiples formas de violencia ante la amenaza.