La mujer como tentación maligna
View/ Open
Date
2017Author
Martínez de Lagos, Miren Eukene
Metadata
Show full item record
Ars bilduma 7 : 13-52 (2017)
Abstract
The imaginary of the punishments and torments to the sinners is probably one of the most original and persuasive creation of medieval iconography. The capacity of communication of these fascinating and disgusting images is inevitable as they turn into active agents which interact directly with the public whom they are pointed. Among all of them, there is one that stands out for her firmness and for her visual impact. That is the one that French historiography has named as "femme aux-serpents", the favorite iconography to illustrate the punishment to the lust.; El imaginario de los castigos y tormentos a los pecadores es probablemente una de las creaciones más originales y persuasivas de la iconografa medieval. Tan seductoras como repulsivas, la capacidad de comunicación de estas imágenes es infalible, ya que se convierten en agentes activos que interactúan directamente con el público al que van dirigidas. Entre todas ellas hay una que destaca por su rotundidad y por su impacto visual y que la historiografa francesa ha denominado "femme-aux-serpents", iconografa predilecta para ilustrar el castigo a la lujuria.; Pekatarien zigorren eta oinazen irudikapena Erdi Aroko ikonografaren sorkuntza guztiz limurtzaile eta originala dugu. Irudikapen liluragarri eta higuingarri hauen mezu zabaltze gaitasuna hutsezina da, zuzenduriko garaiko herriarekiko eragile erangikorrak dira.Guztien artean, bere tinkotasunarengatik eta eragiten duen ikus-zirrararengatik "femme-aux serpents" frantziar historiografak deituriko ikonografa nabarmentzen da, lizunkeriaren zigorra irudikatzeko aldaera ikonografiko onargarriena.