El Catálogo Monumental y Artístico de la provincia de Navarra de 1916: crónica de una oportunidad perdida
View/ Open
Date
2020Author
Andueza Unanua, María Pilar
Metadata
Show full item record
Ars Bilduma 10 : 91-107 (2020)
Abstract
Following the royal decrees of 1900 and 1902 which ordered the collection of "all the monumental and artistic heritage" of the nation, in 1916 the writer and journalist Cristóbal de Castro was commissioned to carry out the catalogue corresponding to the province of Navarre. This article studies the genesis and development of this catalogue, as well as the methodology and bibliography used. It also offers its physical description and examines and assesses the photographic and written material of its five volumes, revealing the fragmentary and incomplete nature of the work, as well as its many errors, inaccuracies and nonexistent contributions.; Suite à deux décrets royaux de 1900 et 1902 qui ordonnaient de rassembler "toute la richesse monumentale et artistique" du pays, l'écrivain et journaliste Christophe de Castro fut chargé de l'exécution du catalogue correspondant à la province de Navarre en 1916. Le présent article étudie la gestation et le développement de ce catalogue, ainsi que la méthodologie et la bibliographie utilisées. Il offre également sa description physique, examine et évalue le matériel photographique et l’ensemble des textes de ses cinq volumes, en soulignant la nature fragmentaire et incomplète de l’œuvre, ainsi que ses nombreuses erreurs, inexactitudes et contributions inutiles.; Siguiendo sendos reales decretos de 1900 y 1902 que ordenaban recoger "todas las riquezas monumentales y artísticas" de la nación, en 1916 se encargó al escritor y periodista Cristóbal de Castro la ejecución del catálogo correspondiente a la provincia de Navarra. El presente artículo estudia la gestación y desarrollo de dicho catálogo, así como la metodología y bibliografía empleadas. Ofrece también su descripción física y examina y valora el material fotográfico y textual de sus cinco volúmenes, poniendo de manifiesto el carácter fragmentario e incompleto de la obra, así como sus abundantes errores, imprecisiones y nulas aportaciones.