El ruido que se escapa: lo no idiomático como posicionamiento crítico ante el proceso de normativización de la música improvisada
View/ Open
Date
2015Author
Rey Vizcaíno, Héctor
Metadata
Show full item record
AusArt 3(2) : 83-97 (2015)
Abstract
This paper expounds a critical review of the notion of non-idiomatic improvisation. First introduced by the English musician Derek Bailey, it gained popularity with the release of his 1980 book Improvisation: its Nature and Practice in Music. Improvised music, in spite of its celebration of the fleeting nature and irrevocability of the present moment, is also subjected to influences leading to its settlement and stagnation. This article will describe the agency of those forces with the aim of establishing an understanding of the non-idiomatic not as a specific musical formulation but as the possibility of improvised musical praxis to take a critical stance towards the processes of subjectivation trying to chase it down.; En esta disertación se expone una revisión de la noción de improvisación no idiomática. Introducida por el músico británico Derek Bailey, ganó notoriedad gracias a su libro La Improvisación: su naturaleza y su práctica en la música, publicado en 1980. La música improvisada, a pesar de su celebración de la fugacidad e irrevocabilidad del momento presente, no está exenta de influencias que la dirigen hacia su asentamiento y cristalización. Este artículo se ocupa de caracterizar la agencia de estas fuerzas con la intención de fundar un entendimiento de lo no idiomático como la posibilidad de la praxis musical improvisada de adoptar un posicionamiento crítico frente a los procesos de subjetivación que la persiguen.