El poder de lo inútil: las tecnologías blandas y las bellas artes
AusArt 4(2) : 195-204 (2016)
Abstract
We approach the concept of crafts as body of knowledge that belongs to the expert in contrast to a contemporary art without utility in itself, as a way to distinguish technology from technique in art. The superiority position of the technology from the technique discloses in its search for goals, that can be tangible, exemplified in hard technologies, or intangible, attributed to the concept of soft technologies. The drift toward technologization of devices, helps to approach the danger of defending the immaterial art product as an alignment with the discourse of the society of cognitive capitalism.; Acercamos el concepto de artesanía como conjunto de conocimientos propios del especialista a diferencia de un arte actual sin utilidad en sí mismo, para distinguir lo tecnológico de lo técnico en arte. La posición de superioridad de lo tecnológico frente a lo técnico se revela en su búsqueda de fines, ya sean éstos materiales, ejemplificados en las tecnologías duras, o inmateriales, asumidos en el concepto de tecnologías blandas. La deriva hacia la tecnologización de los dispositivos, ayuda a acercar el peligro de la defensa del producto inmaterial del arte como alineación con el discurso de la sociedad del capitalismo cognitivo.