Análisis psicoacústico de instrumentos musicales adecuados a la educación secundaria obligatoria
View/ Open
Date
2000Author
Figueroa Figueroa, Fuensanta
Metadata
Show full item record
Revista de psicodidáctica (10) : 37-46 (2000)
Abstract
This article presents the research project carried out during the academic year 1999/2000 in the period of Investigation of the PhD Program, which is raised as a coordinated process between the Psychodidactic and the Musical Acoustics. The formulation is to develop designs of Musical Instruments, which can be directed to the use in the studentsÕ musical education, and which will be prepared by themselves in a Workshop Construction for Musical Instruments. The construction of Musical Instruments itself can be so much favourable to develop certain studentsÕ musical abilities, and to understand some basic principles of Acoustic for the Construction and Interpretation of the Instruments. Previously a pilot survey has been made to know which are the studentsÕ sound interests and to transfer it to the practical education though the own construction of Musical Instruments. The surveysÕ results are discussed in this article, also the conclusion and the usefullness of the results.; En este artículo se presenta el trabajo de Investigación realizado durante el curso 1999/2000 dentro del Periodo de Investigación del Programa de Doctorado que se plantea como un proceso coordinado entre la Psicodidáctica y la Acústica Musical. El planteamiento es desarrollar diseños de Instrumentos Musicales, que puedan ser orientados hacia el uso en la formación musical de los alumnos, y que sean elaborados por los propios alumnos en un Taller de Construcción de Instrumentos Musicales. La Construcción propia de Instrumentos Musicales puede ser muy favorable para que los alumnos desarrollen ciertas capacidades musicales, así como unos principios de Acústica básicos para la Construcción de Instrumentos y para la interpretación de los mismos. Previamente se ha realizado una Encuesta Piloto para conocer cuales son los intereses sonoros de los alumnos, y trasladarlo posteriormente a la practica educativa mediante la construcción propia de Instrumentos Musicales. En el artículo se comentan los resultados de la encuesta, así como las conclusiones y la utilidad de los mismos.