Un estudio sobre el desarrollo moral de los adultos
View/ Open
Date
2000Author
Cortés Pascual, M. Pilar Alejandra
Metadata
Show full item record
Revista de psicodidáctica (10) : 5-16 (2000)
Abstract
Psycho-social factors adulthood suggest since the Life-Span theory, a normative frame to recognize a not-normative parcel concerning the real contextual dilemmas, and from this, a level of moral reasoning which is presented by a sample of persons in this period to the cognitive theory of Kohlberg.The data have been sampled in a semi-structured interview with 60 adults, with of 6 cases, os that we count with 54 dilemmas belonging to 2 autonomous provinces: Aragón and Basque Country.The 2 most frequent themes we found in the family context; family (31,5%) and raising of childreeen (22,2%), followed by; social worries (16,6%), personal cohesion, friendship (3,7%), solidarity (3,7%) and with 1,8% the following themes: autority, personal well-being, religious beliefs, work and personal identity.The level of convencional reasoning is found in the majority of the people. Thus, phasc 3 (the conformity of expectancies), is the most frecuent and shows above all when they explain the type of character of the family. Although one can also distinguish a more balaneed phase, phase 4 (or social system) within the themes of social worries, personal cohesion and solidarity.On the orther hand, these results present us with some conclusions about the investigation and the interaction with the adult subjects.; Los factores psicosociales relativos a la edad adulta, desde la teoría de Life-Span, sugieren un marco normativo para conocer una parcela no normativa relativa a los dilemas reales contextuales y, a partir de ellos, el nivel de razonamiento moral que presenta una muestra de personas de este periodo según la teoría cognitiva de Kohlberg.Los datos han sido recogidos, mediante una entrevista semiestructurada, a 60 personas adultas, aunque se han perdido 6 casos, por lo que contamos con un total de 54 dilemas que pertenecen a dos Comunidades Autónomas: Aragón y el País Vasco.El contexto familiar marca los dos temas de mayor frecuencia; la familia (31,5%) y la educación de los hijos (22,2%), seguidos de éstos: Preocupación Social (16,6%); Coherencia personal (12,9%); Amistad (3,7%); Solidaridad (3,7%) y, con 1,8% estas otras temáticas: Autoridad; Bienestar personal; Creencias religiosas; Trabajo e Identidad Personal.El nivel de razonamiento convencional recoge el mayor número de personas adultas. Así, el estadio 3 (o de conformidad de las expectativas), es el más numeroso y se presenta sobre todo cuando expresan las categorías de índole familiar. Aunque también se aprecia un estadio más equilibrado, un estadio 4 (o de sistema social), en temáticas de preocupación social, coherencia personal y solidaridad Por otro parte, estos resultados nos plantean algunas conclusiones para la investigación y la interacción con los sujetos adultos.