Monstrous victims: the representation of female vampires in Ryan Murphy’s "American Horror Story Hotel"
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Date
2020-11-24Author
Martínez Andrés, Alicia
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[EN].Gender representation in cinema has been an object of debate for years. More recently, television series have been incorporated to this debate as these productions also offer gender representations which may even evolve from season to season. The present paper aims to analyze the gendered representation of the female characters in American Horror Story: Hotel (2015/16). Focusing, in particular, on the portrayal of the Countess, Ramona, Iris, and Alex, I intend to discuss the fundamental ambivalence of these four characters: their being portrayed both as conventional Gothic victims and as predatory female vampires. To that end, I will first look at the evolution of the male vampire and compare it to the representation of female vampires in some of the most influential texts in English and U.S. literature and cinema. I will also contextualize the conception of the first female vampires within the socio-cultural framework that saw the birth of the ‘New Woman’. As the analysis will revolve around the psychological evolution of the female vampires in this television series, I will compare Cesare Lombroso’s Late Victorian treatise Criminal Woman, the Prostitute, and the Normal Woman, Kernberg’s exploration of the Malignant Narcissist Personality Disorder, and Christine Ann Lawson’s four archetypes of Borderline Personality Disorder. By applying the psychological traits described in these texts to the TV series at hand, I will attempt to demonstrate that its female characters descend into the irrational and grow in Otherness in an attempt to alienate their consciousness from their victimized selves, and that, by doing so, they actually prove themselves utterly incapable of challenging their status as victims of a patriarchal socio-cultural system. [ES] La representación de género en el cine ha sido objeto de debate durante años. Más
recientemente, se han incorporado series de televisión a este debate, ya que estas
producciones también ofrecen representaciones de género que incluso pueden
evolucionar de una temporada a otra. El presente trabajo tiene como objetivo analizar la
representación de género de los personajes femeninos en la serie de televisión American
Horror Story: Hotel (2015/16). Al centrarme en la representación de la Condesa,
Ramona, Iris y Alex, en particular, pretendo revelar la ambivalencia de estos cuatro
personajes, que no son solo retratadas como víctimas góticas convencionales, sino
también como vampiresas y predadoras. Con este fin, analizaré la evolución de la
representación de los vampiros varones y la compararé con la representación de
vampiresas en algunos de los textos más influyentes de la literatura y el cine en lengua
inglesa. También contextualizaré la concepción de las primeras vampiresas dentro del
marco sociocultural que vio nacer a la ‘Nueva Mujer’. Como el análisis se centrará en la
evolución psicológica de las vampiresas en la serie de televisión, también compararé La
Mujer criminal, la prostituta y la mujer normal de Cesare Lombroso, el Trastorno del
Narcisista Maligno de Kernberg y los cuatro arquetipos del Trastorno Límite de la
Personalidad de Christine Ann Lawson. Analizando las características psicológicas
descritas en estos textos a la serie de televisión, intentaré demostrar que sus personajes
femeninos se precipitan hacia lo irracional y lo monstruoso en un intento de alejarse de
su papel como víctimas y cómo, al hacerlo, demuestran ser completamente incapaces de
desafiar su condición de víctimas de un sistema sociocultural patriarcal.