We´re all mad here: applying chaos theory to Lewis Carroll´s “Alice´s Adventures in Wonderland” and “Through the Looking Glass” and Tim Burton´s “Alice in Wonderland”
View/ Open
Author
Uriarte Gezuraga, Joana
Metadata
Show full item recordAbstract
[EN].Chaos theory, through its exploration of the construction of reality and its dynamics, provides a valid method for the analysis of any literary work. Research on the relationship between this theory and literary works has been mainly carried out in relation to postmodern texts due to the similarities they share. The corpus I intend to analyse consists, indeed, of a film released in the 2010s, but it also encompasses two texts that were written in the Victorian era and of which the film is an adaptation. Specifically, I aim to carry out a contrastive analysis of Lewis Carroll’s novels Alice’s Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass, and of Tim Burton’s cinematographic adaptation Alice in Wonderland and prove that all three aforementioned texts can be read and understood as chaotic systems. To this end, I approach each of the three texts as a separate system and analyse the different ways in which chaos is presented in them, paying particular attention to its development. Through the analysis of the three versions of Alice’s adventures I explore the extent to which the narrative structures and reality resemble each other. The analysis concludes in an exploration of a possible interpretation of the development of each system. I contend, in fact, that, far from being nonsensical, surrealist texts, both novels and the film are reflections of the reality in which they were experienced: the Victorian era, in the case of the two novels, and the 21st century, in the case of the film. [ES] La teoría del caos, al explorar la construcción de la realidad y sus dinámicas, proporciona un método válido para el análisis de cualquier texto literario. La aplicación de esta teoría a obras literarias se ha centrado principalmente en textos posmodernos, ya que ambos comparten varias características. El corpus que pretendo analizar consiste, en efecto, en una película estrenada en 2010, pero también en dos textos que fueron escritos en la época Victoriana, de los cuales la película es adaptación. Concretamente, mi objetivo es llevar a cabo un análisis contrastivo de las novelas Alice’s Adventures in Wonderland y Through the Looking-Glass de Lewis Carroll, y la película Alice in Wonderland de Tim Burton que demuestre cómo dichos textos pueden ser leídos y definidos como sistemas caóticos. Para ello, abordo los tres textos como sistemas diferentes y analizo las diversas maneras en las que el caos está presente en cada uno de ellos, prestando especial atención a su desarrollo. A través de este análisis de las tres versiones de las aventuras de Alicia exploro hasta qué punto se asemejan las narraciones a la realidad. El análisis concluye con una exploración de la posible interpretación del desarrollo de cada sistema. Este trabajo sostiene, de hecho, que, lejos de ser textos surrealistas y sin sentido, ambas novelas y la película son reflejos de la realidad en la que fueron creadas: la época Victoriana en el caso de las dos novelas, y el siglo XXI en el caso de la película.