La publicidad digital en Euskadi. Gestión publicitaria en línea de los diarios generalistas de la Comunidad Autónoma del País Vasco
View/ Open
Date
2020Author
Epalza Lahuerta, Egoitz
Castañeda Zumeta, Aitor
Pazos Illarramendi, Malen
Metadata
Show full item record
Zer 25(49) : 189-204 (2020)
Abstract
This research analyses the management processes of advertising in digital journals of general information in the Basque Autonomous Country (Spain). The research shows the most demanded advertising formats for the press, as well as its business models, metrics and perspectives for the future. Researchers interviewed advertising managers of the four main press groups of the Country. The managers described the versatility of the Advertising, preferring multiscreen formats and the CPM per impressions to measure the its efficiency. They also focus on branded content as a financial source for digital newspapers, as well as advertising.; Se analizan aquí los procesos de gestión de la publicidad digital de los diarios generalistas de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Se dan a conocer los formatos más demandados de dichos diarios, modelos de financiación, métricas y perspectivas de futuro del sector. Se procede pues a la rea-lización de entrevistas estructuradas a responsables de publicidad de los cuatro grandes grupos de prensa vascos. Las personas entrevistadas dejan clara su versatilidad del sector publicitario, decantándose por formatos multipantalla y destacando el CPM por impresiones como métrica preferida, y destacando el contenido patrocinado como fuente financiadora principal junto con la publicidad.