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dc.contributor.authorPérez Acebo, Heriberto
dc.contributor.authorOtxoa Muñoz, Xabier
dc.contributor.authorMarquina Llaguno, Mikel
dc.contributor.authorGonzalo Orden, Hernán
dc.date.accessioned2021-06-07T11:07:38Z
dc.date.available2021-06-07T11:07:38Z
dc.date.issued2021-04
dc.identifier.citationIngeniería e investigación 41(1) : (2021) // Article ID e86047es_ES
dc.identifier.issn0120-5609
dc.identifier.issn2248-8723
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/51775
dc.description.abstractDue to the presence of various traffic calming measures (TCM) and traffic lights in urban areas, the speed of vehicles is maintained low. Nevertheless, a problem arises in the frontier between urban and non-urban areas because drivers must adapt their speed and behavior to new conditions. This risk becomes even greater in rural roads that penetrate small villages without a bypass and with a short urban segment, since drivers do not normally speed down in these segments. Various measures can be installed, but traffic lights that turn red if the speed limit is exceeded is not usually considered as a TCM in the literature. Therefore, this paper aims to analyze the efficiency of traffic lights turning red in case of exceeding speed limit. The village of Abalos in Spain was selected for this research, with an urban area of 630 m and this type of traffic lights in both directions. Results showed that drivers do not respect the speed limit - and hence, the red light - when they are placed separately. However, if they are placed next to a crosswalk, their effect is increased. Consequently, it is recommended to place these traffic lights with a crosswalk to reinforce the efficiency of both TCMs.es_ES
dc.description.abstractDebido a la presencia de varias medidas de calmado de tráfico (MCT) y semáforos en zonas urbanas, la velocidad de los vehículos semantiene baja. No obstante, un problema aparece en la frontera entre áreas urbanas y no urbanas porque los conductores debenadaptar su velocidad y comportamiento a nuevas condiciones. Este riesgo se vuelve incluso mayor en las carreteras interurbanas quepenetran en pequeñas poblaciones sin circunvalación y con un corto tramo urbano, pues normalmente los conductores no reducensu velocidad en estos tramos. Varias medidas pueden ser instaladas, pero los semáforos que se ponen rojos si se sobrepasa el límitede velocidad no suelen considerarse como MCT en la literatura. Por lo tanto, el objetivo de este artículo es analizar la eficacia delos semáforos que se ponen rojos en caso de exceder el límite de velocidad. La población de Abalos en España fue seleccionadapara esta investigación, con un área urbana de 630 m y con este tipo de semáforos en ambas direcciones. Los resultados muestranque los conductores no respetan el límite de velocidad - y por tanto, el semáforo en rojo - cuando son colocados por separado. Sinembargo, si son colocados junto a un paso de peatones, se aumenta su efecto. En consecuencia, se recomienda disponer este tipo desemáforos junto con un paso de peatones para reforzar la eficacia de ambas MCT.es_ES
dc.description.sponsorshipThis work was funded by GIRDER Ingenieros, S.L.P. [grant 2019.0478].es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombiaes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/*
dc.subjecttraffic calming measurees_ES
dc.subjectroad safetyes_ES
dc.subjecturban areaes_ES
dc.subjectpedestrianes_ES
dc.subjecttraffic lightses_ES
dc.subjectspeed limites_ES
dc.subjectcrosswalkes_ES
dc.subjectmedida de calmado de tráficoes_ES
dc.subjectseguridad viales_ES
dc.subjectárea urbanaes_ES
dc.subjectpeatónes_ES
dc.subjectsemáforoes_ES
dc.subjectlímite de velocidades_ES
dc.subjectpaso de peatoneses_ES
dc.titleAnalysis of the Efficiency of Traffic Lights Turning Red in Case of Exceeding Speed Limites_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderThis is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0)es_ES
dc.rights.holderAtribución 3.0 España*
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/86047es_ES
dc.identifier.doi10.15446/ing.investig.v41n1.86047
dc.departamentoesIngeniería mecánicaes_ES
dc.departamentoeuIngeniaritza mekanikoaes_ES


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This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0)
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