La producción xilogŕafica de Frans Masereel (1889-1972). Ilustraciones, estampas y novelas gráficas al servicio del compromiso social
View/ Open
Date
2021Author
Díaz González, María del Mar
Metadata
Show full item record
Ars Bilduma 11 : 83-106 (2021)
Abstract
Frans Masereel's contribution to the renewal of avant-garde language is transcendent. The unity of his plastic discourse protects his evolution in the various cultivated procedures. The Belgian artist exceeds the expectations aroused by the German Expressionists of the first quarter of the 20th century. From the hemerographic and historiographic documentary sources, the trajectory of the xylographer and his exile, the fruit of his pacifist commitment, is analyzed. His social creed, attested in the works conceived during his extensive period of activity, is not eluded either.; La contribution de Frans Masereel au renouveau du langage d'avant-garde est transcendante. L'unité de son discours plastique réfracte son évolution dans les différents procédés cultivés. L'artiste belge surpasse les convoitises suscitées par les expressionnistes allemands du premier quart du XXe siècle. A partir de sources documentaires hémérographiques et historiographiques, la trajectoire du xylographe et de son exil, fruit de son engagement pacifiste, est analysée. Son credo social, affirmé dans les œuvres conçues pendant sa longue période d'activité, n'est pas non plus éludé.; La contribución de Frans Masereel a la renovación del lenguaje vanguardista es trascendente. La unidad de su discurso plástico ampara su evolución en los diversos procedimientos cultivados. El artista belga supera las expectativas despertadas por los expresionistas alemanes del primer cuarto del siglo XX. Desde las fuentes documentales hemerográficas e historiográficas, se analiza la trayectoria del xilógrafo y su destierro, fruto de su compromiso pacifista. Tampoco se elude su credo social, atestiguado en las obras, concebidas durante su extenso periodo de actividad.