Current affairs on TikTok. Virality and entertainment for digital natives
Abstract
[EN] Since its appearance in 2018, TikTok has become one of the most popular social media platforms among digital natives because of its algorithm-based engagement strategies, a policy of public accounts, and a simple, colorful, and intuitive content interface. As happened in the past with other platforms such as Facebook, Twitter, and Instagram, various media are currently seeking ways to adapt to TikTok and its particular characteristics to attract a younger audience less accustomed to the consumption of journalistic material. Against this background, the aim of this study is to identify the presence of the media and journalists on TikTok, measure the virality and engagement of the content they generate, describe the communities created around them, and identify the presence of journalistic use of these accounts. For this, 23,174 videos from 143 accounts belonging to media from 25 countries were analyzed. The results indicate that, in general, the presence and impact of the media in this social network are low and that most of their content is oriented towards the creation of user communities based on viral content and entertainment. However, albeit with a lesser presence, one can also identify accounts and messages that adapt their content to the specific characteristics of TikTok. Their virality and engagement figures illustrate that there is indeed a niche for current affairs on this social network. [ES] Desde su aparición en 2018, TikTok se ha convertido en una de las redes sociales preferidas por los nativos digitales, gracias a sus estrategias de engagement o enganche mediante el uso de algoritmos, una política de cuentas públicas, y una interfaz de contenidos simple, colorida e intuitiva. Al igual que ocurrió en su momento con otras plataformas como Facebook, Twitter o Instagram, diversos medios de comunicación buscan en la actualidad la manera de adaptarse a TikTok y a sus particulares características para captar a una audiencia más joven y menos acostumbrada al consumo de información periodística. En este contexto, el objetivo de esta investigación consiste en identificar la presencia de los medios de comunicación y periodistas en TikTok, medir la viralidad y el enganche de los contenidos que generan, describir las comunidades que se crean a su alrededor e identificar la presencia de usos periodísticos en estas cuentas. Para ello se han analizado 23.174 vídeos de 143 cuentas pertenecientes a medios de comunicación de 25 países. Los resultados indican que, con carácter general, la presencia y el impacto de los medios de comunicación en esta red social es baja, y que la mayoría de los contenidos se orientan hacia la creación de comunidades de usuarios sobre la base de contenidos virales y de entretenimiento. Sin embargo, aunque su presencia es menor, pueden identificarse asimismo cuentas y mensajes que adaptan sus contenidos a las características específicas de TikTok que por sus cifras de viralidad y enganche muestran que existe un nicho para la información de actualidad en esta red social.