Firms’ internationalization through clusters: A keywords bibliometric analysis of 152 top publications in the period 2009-2018
View/ Open
Date
2022-02-10Author
Reza Mazandarani, Mohammad
Royo Vela, Marcelo
Metadata
Show full item record
Cuadernos de Gestión 22(1) : 229-242 (2022)
Abstract
[EN] While countless studies on the role of clusters in regional economic developments and business performance have been done, some disadvantages and limitations also have been identified. Limitations such as small local markets, limited resources, isolation, and over-independence which lead companies to a lock-in state regarding knowledge and innovation can be solved by means of internationalization or foreign market expansion. Therefore, the internationalization of clusters still needs more attention. Furthermore, by conducting a bibliometric study based on the keywords from previous research, this investigation intends to identify the principal and most influential items, their relationship, and evolution, related to this topic. This work listed the top 30 journals based on SCImago Rank (SJR) in the category of Marketing, Management, and Internationalization, to select authoritative papers on the topic of internationalization of clusters. Based on the title, time of publication (2009 to 2018), and content, 152 articles were selected. Using SciMAT software, all 584 keywords used in these articles were first categorized and then examined in terms of the networks between them, their h-index, centrality, density, and their evolution over the course of ten years (divided into two five-year periods). The results show that in the first five years, keywords such as, Network, Location-distance, and Global, have been at the core of this research topic. While in the second five year period, these keywords have yielded their position to new subjects such as Social capital, Cluster-type, and Development. Moreover, this research correspondingly confirms that the keyword bibliometric analysis produces similar results to a quantitative content analysis. These results therefore open the door to updated research questions for further and better development of the topic. [ES] Si bien el impacto de los clústeres en el desarrollo económico de las regiones se ha confirmado en innumerables estudios, también se han identificado algunas desventajas y limitaciones. Limitaciones como pequeños mercados locales, recursos limitados, aislamiento y sobre independencia que llevan a las empresas a un estado de encierro en cuanto al conocimiento y la innovación pueden resolverse mediante la internacionalización o la expansión del mercado exterior. Por tanto, la internacionalización de los clústeres todavía necesita más atención. Mediante la realización de un estudio bibliométrico sobre las palabras clave de investigaciones previas, esta investigación pretende identificar los elementos principales e influyentes, su relación y evolución, respecto a este tema. Este trabajo toma como referente, las 30 principales revistas indexadas en SCImago Rank (SJR) en la categoría de Marketing, Gestión e Internacionalización. Analizando el título la fecha de publicación (2009 a 2018) y el contenido se seleccionaron 152 artículos sobre la internacionalización del cluster. Los resultados muestran que, en los primeros cinco años, palabras clave como “Network, Location-distance, y Global”, han sido centrales en la investigación de esta cuestión. Mientras que, en el segundo quinquenio, estos temas centrales de investigación han sido relevados por otros como el “Social capital, Cluster-type,” y “Development”. Además, esta investigación confirma que el análisis bibliométrico de palabras clave permite obtener resultados similares al análisis de contenido cuantitativo. Estos resultados identifican cuestiones a investigar más actualizadas para poder alcanzar un mayor y mejor desarrollo en esta línea de investigación.