Implementing interaction and cooperative learning in the foreign language classroom: effects on students’ learning
View/ Open
Date
2022-09-05Author
Beltran Errandonea, Maddi
Metadata
Show full item recordAbstract
[EN] This paper focuses on the possible benefits of interaction and cooperative learning in the foreign language acquisition process. In this research, the participants were 24 students enrolled in the fifth grade of Primary School in the Basque Country. Participants took part in a pedagogical intervention aiming at improving students’ learning engagement and anxiety as well as the quantity and quality of the contributions done in the foreign language classroom. Furthermore, it aims to examine the effects of working cooperatively through interaction. The results reveal that interaction and cooperative learning improved students’ learning engagement and anxiety in the foreign language learning classroom. Findings also provide evidence supporting that interaction and cooperative learning experiences contributed to enhance the quantity and quality of students’ contributions. The paper concludes that fostering interaction and cooperation can be helpful for the acquisition of the foreign language. [EU] Lan honek, interakzioak eta kolaborazioa sustatzeak atzerriko hizkuntzaren ikaskuntza prozesuan izan ditzakeen abantailak aztertzen ditu. Ikerketa honetan, parte hartzaileak Euskal Herriko lehen hezkuntzako bostgarren mailako 24 ikasle izan ziren. Ikasleek esku hartze pedagogiko batean parte hartu zuten haien ikaskuntzarako konpromezua, antsietatea eta baita ikasleen ekarpenen kantitate eta kalitatea ere hobetzea xede izanik. Esku hartzearen helburua metodo kooperatiboaren eta interakzioen bitartez lan egitearen ondorioak aztertzea zen. Emaitzek interakzioen eta kooperazioaren bitartez lan egiteak ikasleen ikaskuntzarako konpromezua eta antsietatea hobetu zutela erakusten dute. Era berean, ebidentziek interakzioek eta kooperazioak ikasleen ekarpenen kantitatean eta kalitatean ere onurak izan zituela adierazten dute. Lanak atzerriko hizkuntzaren ikaskuntza prozesuan interakzioak eta kooperazioa sustatzea onuragarria izan daitekeela ondorioztatzen du. [ES] Este trabajo se centra en los posibles beneficios de la interacción y del método cooperativo en el proceso de adquisición de la lengua extranjera. En este estudio, los/las participantes fueron 24 estudiantes matriculados en quinto de Primaria en un centro educativo del País Vasco. Los/las sujetos participaron en una intervención pedagógica cuyo objetivo era analizar las consecuencias que la interacción y el trabajo cooperativo puedan tener en el compromiso hacia el aprendizaje, en la ansiedad y en la cantidad y calidad de sus contribuciones. La intención de la intervención era analizar las consecuencias del trabajo cooperativo mediante las interacciones. Los resultados indican que el compromiso hacia el aprendizaje y la ansiedad mejoraron en la clase de lengua extranjera. Las evidencias también indican que las interacciones y el trabajo cooperativo contribuyeron en el aumento de cantidad y en la mejora de la calidad de las contribuciones de los/las estudiantes. El trabajo concluye que fomentar las interacciones y la cooperación puede ser beneficioso para la adquisición de la lengua extranjera.