La Educación Ocupacional y la Salida del Paro en España
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Date
1999-10Author
Murillo Arcos, José Ignacio
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[EN] This paper considers the estimation of the effect of vocational education on the probability of employment using Spanish data from the linked Active Population Survey (EPA) since 1992 to 1997. After allowing for possible sample-selection bias and heteroskedasticity in estimation, only evidence of the later is found. Finally a probit model with multiplicative heteroskedasticity is estimated and it is found that those unemployed who receive vocational education for more than one survey achieve significant increases in the probability of finding a job before their last survey from the EPA. These increases are greater for women than for men. Since unemployment among women is specially severe in Spain, the greater chances of going out of unemployment that they get due to the realization of vocational education must be emphasized. [ES] En este artículo se estudia el efecto de la formación no reglada sobre la probabilidad de encontrar un empleo utilizando datos de la Encuesta de Población Activa (EPA) enlazada desde 1992 a 1997. Al hacerlo se tiene en cuenta la posible existencia de sesgo de selección muestral y de heterocedasticidad, encontrándose evidencia de ésta última únicamente. El modelo estimado finalmente es un probit con heterocedasticidad multiplicativa, y en él se encuentra que los parados que realizan estudios ocupacionales durante más de una entrevista de la EPA consiguen incrementos significativos en la probabilidad de encontrar un empleo antes de la última entrevista. Estos incrementos son mayores para las mujeres que para los hombres. Dado que el problema del paro en España afecta con mayor gravedad a las mujeres, las posibilidades de salida del desempleo que les abre la realización de estudios no reglados debe ser destacada.