Show simple item record

dc.contributor.authorKonstan, David
dc.date.accessioned2024-03-27T14:06:29Z
dc.date.available2024-03-27T14:06:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationVeleia 41 : 129-137 (2024)
dc.identifier.issn0213-2095
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/66488
dc.description.abstractDracontius, who wrote in North africa toward the end of the fifth century and the beginning of the sixth, composed carmina christiana and carmina profana. among the latter are three brief hexameter poems, which relate the story of Medea, the abduction of Helen, and the fate of Hylas, the companion of Hercules. the story of Hylas was very popular, and several versions survive. Dracontius changes many details, and in particular he introduces a lengthy prologue featuring Venus and Cupid in their naughtiest of roles. it is in one respect a clever variation on a well-worn mythical theme. in another way, it invites a critical reading of the nature and behavior of the gods. simultaneously, the poem offers readers the option of seeing Venus and Cupid as natural forces, providing the deepest pleasures in life. Finally, one may detect a subtle hint at Christian imagery; Draconcio, que escribió en el norte de África hacia finales del siglo V y principios del VI, compuso carmina christiana y carmina profana. Entre estos últimos hay tres poemas breves en hexámetros, que cuentan la historia de Medea, el rapto de Helena y el destino de Hilas, el compañero de Hércules. La historia de Hilas fue muy popular y de ella se han conservado varias versiones. Draconcio cambia muchos detalles y sobre todo introduce un largo prólogo que presenta a Venus y Cupido en sus papeles más traviesos. En cierto sentido, es una variación astuta de un tema mítico muy usado. Por otro lado, invita a una lectura crítica de la naturaleza y el comportamiento de los dioses. Además, el poema ofrece la opción de ver a Venus y Cupido como fuerzas naturales, proveedores de los placeres más profundos de la vida. Finalmente, se puede detectar en él un sutil indicio de imágenes cristianas.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.titleEl mito griego en un contexto cristiano: el hilas de draconcio
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2024 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
dc.identifier.doi10.1387/veleia.24777


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Número 41 (2024)
    Transformaciones de los mitos griegos: parodia y racionalización

Show simple item record

© 2024 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2024 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International