La pesadilla de Clitemnestra en Esquilo y Sófocles
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Date
2024Author
Rodríguez Fernández, Guzmán
Metadata
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Veleia 41 : 63-74 (2024)
Abstract
the oneiric experience of Clytemnestra has a remarkable relevance in the tragic versions of the myth as an element that propitiates the libations at the tomb of agamemnon, a framework in which the recognition of his descendants takes place before the revenge of orestes. However, aeschylus and sophocles present us with a radically different oneiric content to capture the grief of the dreamer murderer of her husband and announce the return of her avenging son. Despite the differences between the dream images of Coephoroi and Electra, in both cases a similar functionality of the dream element within the plot of the plays can be appreciated. the imbrication of the dream in the myth is evident since stesichorus, whose text (fr. 219 PMG) seems to have conditioned to a great extent the reworking of the mythical story by the tragic authors.; La experiencia onírica de Clitemnestra cobra una notable relevancia en las versiones trágicas del mito como elemento que propicia las libaciones ante la tumba de Agamenón, marco en el que se desarrolla el reconocimiento de sus descendientes antes de la venganza de Orestes. Sin embargo, Esquilo y Sófocles nos presentan un contenido onírico radicalmente distinto para plasmar la congoja de la soñadora asesina de su marido y anunciar la vuelta de su hijo vengador. a pesar de las diferencias entre las imágenes oníricas de Coéforas y de Electra, en ambos casos se aprecia una funcionalidad similar del elemento onírico den- tro del argumento de las obras. la imbricación del sueño en el mito es patente desde estesícoro, cuyo texto (fr. 219 PMG) parece haber condicionado en gran medida la reelaboración del relato mítico por parte de los autores trágicos.