Y parece que fue ayer… Memoria de fin de curso. San Miguel de Aguayo (1910)
View/ Open
Date
2020Author
López Bausela, José Ramón
Metadata
Show full item record
Cabás (23) : 1-16 (2020)
Abstract
This paper analyses the academic year report presented by the Teacher Ambrosio Atienza to the Junta Local de Primera Enseñanza (local school boards) of San Miguel de Aguayo (Cantabria, Spain) in 1910. In addition to bringing to light a non-listed manuscript for so much time guarded in a local repository, our research stress its current functionality with reference to the self-reflection of the teachers about their methods. Nowadays, the preparation an academic year report is mandatory for every teacher. This study comprises three consecutive steps. First, a brief historical review of the Juntas (local school board) reforms promoted by the Minister Faustino RodríguezSan Pedro is performed. Second, a review of the work of the students, their academical results and the difficulties faced by the teacher during his teaching practice is carried out. Finally, the conclusions underline the commitment of Ambrosio Atienza to their students and the school improvement, as well as the potential of the academic year report to give continuity to the pedagogical work of teachers.; El artículo analiza la memoria de fin de curso que el maestro Ambrosio Atienza presentó, en junio de 1910, ante la Junta Local de Primera Enseñanza de San Miguel de Aguayo. Además de sacar a la luz un manuscrito relegado al olvido de un fondo municipal sin catalogar, nuestro estudio reivindica la funcionalidad de un documento que promueve la reflexión de los docentes sobre su propia práctica y cuya elaboración mantiene en la actualidad su carácter obligatorio para todo el profesorado. Para llevar a cabo este análisis hacemos, en primer lugar, un breve recorrido histórico por la reforma de las Juntas que promovió el ministro Faustino Rodríguez-San Pedro. Posteriormente pasamos revista a los trabajos realizados por los alumnos, los resultados académicos que obtuvieron y las dificultades a las que se enfrentó este maestro para llevar a cabo su labor docente. Finalmente, las conclusiones subrayan, por un lado, el compromiso de Ambrosio Atienza con la mejora de la escuela y la educación de sus alumnos y, por otro, la potencialidad de la memoria para imprimir continuidad a la labor pedagógica de los maestros.