Las colecciones científicas de los institutos históricos de Andalucía. Investigación y análisis de su museografía y los procesos de conservación y restauración
View/ Open
Date
2020Author
Medina Peréz, Francisco José
Metadata
Show full item record
Cabás (23) : 207-231 (2020)
Abstract
Heritage is understood as the wealth that the father gives to the son and this article is part of a journey that we have taken through Andalusian geography, which has allowed this research to meet with teachers who work in Secondary Education centers and High school called historical and discovering from his hand the buildings, educational resources, historical collections and ultimately its heritage in an Andalusian territory with a school population of high school and high school of 504,214 students. This article on the IES Santísima Trinidad de Baeza in Jaén, is a chapter of a doctoral thesis that will be presented in the coming weeks, directed by Dr. María Dolores Ruiz de Lacanal, full professor of the Department of Art History and Sculpture of the Faculty of Fine Arts of the University of Seville. The research has been the result of 17 visits by the centers of Andalusia with the aim of knowing first-hand the historical centers in Andalusian cities and capitals such as Cádiz, Jerez, El Puerto de Santa María, Granada, Almería, Huelva, Cabra, Córdoba, Baeza, Antequera, Malaga, Huelva and Seville. Old buildings, gardens, libraries, archives and museums, where the researcher had an affectionate and pleasant appointment with professors, librarians, archivists and directors. It is right there where the arrangement of the collections in the space, the routes, photos were taken and the showcases or lighting were observed and where a few strokes are drawn on how to manage the archive, library funds, of the museum or museum classroom as an educational resource.; El patrimonio se entiende como la riqueza que el padre da al hijo, y este artículo es parte de un recorrido que hemos realizado por la geografía andaluza, que ha permitido a esta investigación el encuentro con los profesores que trabajan en los centros de Enseñanza secundaria y bachillerato denominados históricos y descubrir de su mano los edificios, los recursos educativos, las colecciones históricas y, en definitiva, su patrimonio en un territorio andaluz con una población escolar de secundaria y bachillerato de 504.214 alumnos. Este artículo sobre el IES Santísima Trinidad de Baeza, en Jaén, es parte de una tesis doctoral y fruto de varios viajes por Andalucía con el objetivo de conocer de primera mano los centros históricos en ciudades y capitales andaluzas como Cádiz, Jerez, El Puerto de Santa María, Granada, Almería, Huelva, Cabra, Córdoba, Baeza, Antequera, Málaga, Huelva y Sevilla. Edificios antiguos, jardines, bibliotecas, archivos y museos, donde el investigador tuvo una cita afectuosa y grata con profesores, bibliotecarios, archiveros y directores. Es allí́ mismo donde se anotaron minuciosamente la disposición de las colecciones en el espacio, los recorridos, se hicieron fotos y se observaron las vitrinas o la iluminación y donde se trazan unas pinceladas sobre la manera de gestionar los fondos del archivo, de la biblioteca o del museo como un recurso educativo.