La figura del periodista frente al fenómeno de la desinformación en la era digital
View/ Open
Date
2024Author
Martín, Miguel
Fior, Asja
Costa Escuredo, Álex
Ruiz San Román, José A.
Metadata
Show full item record
Zer 29(56) : 65-85 (2024)
Abstract
The phenomenon of disinformation is characterized by being a way of telling the facts in a distorted way that modifies the perception of what is “real”. In this sense, it deserves the attention of being analyzed by semiotics, since its look makes it possible to approach the problem of truth from a strategic point of view. For this discipline, the concept "truth" is not understood as a correspondence between what is said and the facts, but as an effect of meaning that is created in the discourse. In this regard, it is proposed that one way to deal with fake news is to revalue the figure of the journalist, as long as his job is to produce information that, in addition to being truthful, is credible. Likewise, the need to train the journalist to be able to master different enunciation and persuasion strategies present in any discursive configuration is emphasized.; El fenómeno de la desinformación se caracteriza por ser un modo de contar los hechos de una forma distorsionada que modifica la percepción de lo “real”. En ese sentido, merece la atención de ser analizado por la semiótica, ya que su mirada posibilita acercarnos al problema de la verdad desde un punto de vista estratégico. Para esta disciplina, el concepto “verdad” no se entiende como una correspondencia entre lo que se dice y los hechos, sino como un efecto de sentido que se crea en el discurso. Al respecto, se propone que un modo de enfrentarse a las fake news es revalorizar la figura del periodista, en tanto en cuanto su labor es la de elaborar información que, además de veraz, sea creíble. Asimismo, se enfatiza la necesidad de formar al periodista para que sea capaz de dominar distintas estrategias de enunciación y persuasión presentes en cualquier configuración discursiva.