dc.description.abstract | Bigarren olatuko feminismoa 60. hamarkadan Mendebaldean sortu eta garatu zen
mugimendua izan zen, teoria eta praktika uztartu zituena eta beste munduko hainbat
tokitara zabaldu zena. Aurreko garaiko feminismoez desberdindu zuena patriarkatuaren
kontzepzio berria izan zen, gizonen boterean oinarritzen zen sistema hori aspektu guztietan
erreproduzitzen zela aldarrikatuz eta ondorioz, horren kontra politikan, ekonomian,
kulturan, ohituretan, arlo sozialetan etab. ekin zioten emakumeen eskubideen eta
askatasunen alde. Borroka dinamika, forma eta antolakuntza berriak sortu zituen eta arlo
indibidual eta kolektiboan aritu zen, arlo pribatua eta publikoa batuz. Familia, generoa,
rolak, amatasunaren instituzioa eta beste hainbat elementu eraikuntza sozial eta kulturalak
zirela barneratu zituen, gizakiaren izatean zer zen kulturala eta zer naturala eztabaidak
presentzia handia hartu zuelarik. Feministek emakume eta gizonen artean erlazio
erreprozitaterik ez zegoela salatu zuten, emakumea gizonaren araberakoa zela, bestea, eta
gizona berriz absolutua. Beraz, lehenik emakumearen zapalkuntza onartu eta identifikatu
zuten eta emakumea subjektu bezala hartu, subjektu horrek emakume guztien interesak
defendatzen zituelarik eta borrokaren helburu komunak bateratzen zituelarik. Hori horrela,
borrokari ekin zioten, tartean sexualitatearen inguruko tabu eta mitoak deuseztatzen
saiatuz, emakumearen liberaziorako beharrezkoa zena. Horrek talka handia eragin zuen
garaiko ohitura eta pentsamenduarekin. Bestetik, mugimendu bat izanik, etengabe
eboluzionatzen joan zen, korronte eta eztabaida desberdinak sortuz; eztabaiden artean
nabarmenena berdintasuneko feministen eta diferentziaren feministen artekoa izan zen,
horrekin batera, bakoitzak militantzia eredu desberdinen alde eginez.
Euskal Herrian ere, mugimendu honek garaiko gizartea astindu zuen, berezitasun eta
ezaugarri propioekin, bertako testuinguruak baldintzatuta baina aldi berean feminismoak
testuinguru patriarkal hori aldatzeko ahaleginak eginez. Kontuan hartzekoak dira Euskal
Herriko feminismoa aztertzeko orduan, kanpoko mugimenduen eragina batetik eta bestetik
Euskal Herriko egoera propio eta berezia, Hegoalde eta Iparraldeko egoera politiko
desberdinak tartean.
Lan honen asmoa mugimendu zabal honen ezaugarriak, korronte ezberdinak eta eztabaidak
aztertzea izango da bai eta Euskal Herrian zentratuz, bertako joera eta berezitasunak
ikertzea, 1977ko Euskadiko Emakumeen Lehen Topaketen bidez. | |