Show simple item record

dc.contributor.authorNovo, María Luisa
dc.contributor.authorBerciano Alcaraz, Ainhoa
dc.date.accessioned2020-01-29T09:35:57Z
dc.date.available2020-01-29T09:35:57Z
dc.date.issued2019-08
dc.identifier.citationBolema: Boletim de Educação Matemática 33(64) : 513-541 (2019)es_ES
dc.identifier.issn1980-4415
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/39228
dc.description.abstractResumen En este trabajo se utilizan los dictados matemáticos, como enfoque didáctico-instrumental, para realizar un estudio longitudinal sobre la capacidad de representación matemática de niños y niñas en edades tempranas, caracterizando sus producciones. Para tal fin, se ha realizado un estudio de campo con una muestra total de 104 niñas y niños de 1°, 2° y 3° de Educación Infantil. Los resultados obtenidos, independientemente de la edad, son: a) se evidencia una relación positiva entre el índice de dificultad de los dictados y el porcentaje de niños y niñas que no completan su tarea con éxito; b) la repetición de tareas, dentro del mismo dictado, con dificultad equivalente fomenta el aprendizaje significativo, independientemente del nivel cognitivo de las niñas y de los niños; c) en consonancia con los niveles de Van Hiele, se detectan mayores dificultades en la representación simbólica de objetos con mayor grado de abstracción y complejidad matemática.es_ES
dc.description.abstractAbstract: Abstract In this work, mathematical dictations are used as a didactical-instrumental approach to perform a longitudinal study on the mathematical representation capacity in children at an early age. For this purpose, a field study was carried out with a total sample of 104 girls and boys of 1st, 2nd, and 3rd grade of Early Childhood Education. The results obtained, regardless of the age group, are: a) there is a positive relationship between the difficulty index of the dictates and the percentage of children who did not complete their task successfully; b) the repetition of tasks, within the same dictation, with equivalent difficulty fosters significant learning, regardless of the cognitive level, for girls and boys; c) according to the Van Hiele levels, greater difficulties are detected in the symbolic representation of objects when a higher degree of abstraction and mathematical complexity appear.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUNESP - Universidade Estadual Paulistaes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/*
dc.subjectsymbolic representationses_ES
dc.subjectmathematical dictationses_ES
dc.subjectchildhood educationes_ES
dc.subjectlongitudinal studyes_ES
dc.subjectvan hiele levelses_ES
dc.subjectrepresentaciones simbólicases_ES
dc.subjectdictados matemáticoses_ES
dc.subjecteducación infantiles_ES
dc.subjectestudio longitudinales_ES
dc.subjectniveles de van hielees_ES
dc.titleEstudio longitudinal de la capacidad de representación simbólicade niños y niñas en el ciclo 3-6 de Educación Infantil al abordar tareas relativas a dictados matemáticoses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderThis is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.es_ES
dc.rights.holderAtribución 3.0 España*
dc.relation.publisherversionhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2019000200513&tlng=eses_ES
dc.identifier.doi10.1590/1980-4415v33n64a04
dc.departamentoesDidáctica de la Matemática y de las Ciencias Experimentaleses_ES
dc.departamentoeuMatematikaren eta zientzia esperimentalen didaktikaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.