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dc.contributor.authorArceo Vacas, Alfredo
dc.contributor.authorSerrano Villalobos, Olga
dc.contributor.authorÁlvarez Sánchez, Sergio
dc.date.accessioned2020-10-22T18:15:23Z
dc.date.available2020-10-22T18:15:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationZer 25(48) : 105-125 (2020)
dc.identifier.issn1137-1102
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/47227
dc.description.abstractThis work describes the perception contexts of the two main electoral debates for the Spanish general elections of 2015 and 2016, together with the tactics of the candidates to gain credibility and to successfully negotiate their communicative frames. Electoral polls were revised; descriptive analyses of political advertising and the debates themselves were performed. To explore credibility attributions, two focus groups were conducted with young actuants. Finally, several content analyses were practized on the tweets of the candidates, whose conflict frames got the voters tired. However, for young people, then incumbent president Mariano Rajoy looked more credible due to his naturalness.; Este trabajo describe los contextos de percepción de los dos principales debates electorales para las elecciones generales de 2015 y 2016, así como las tácticas de los candidatos para ganar credibilidad y negociar con éxito sus marcos comunicativos. Se revisaron encuestas electorales, practicándose análisis descriptivos de publicidad política y de los propios debates. Para explorar las atribuciones de credibilidad, se organizaron dos grupos de discusión con actuantes jóvenes. Finalmente, se practicaron análisis de contenido sobre los tuits de los candidatos. Sus marcos de conflicto fatigaron a los votantes, aunque Mariano Rajoy resultaba más creíble entre los jovenes por su naturalidad.; Lan honek hauteskundeetarako hautagaien komunikazio esparruen eragina deskribatzen du boto emaile gazteek esleitu zieten sinesgarritasunean, eta horrek 2015eko eta 2016ko hauteskunde orokorretarako bi eztabaidetan izan zuen eragina. Inkestak gainbegiratu ziren, publizitate politikoaren eta eztabaiden euren deskripzio azterketak eginez. Antzemandako sinesgarritasuna aztertzeko, bi eztabaida talde antolatu ziren jardule gazteekin. Azkenik, edukien azterlanak egin ziren hautagaien txioei buruz. Gatazka esparruek nekatu egin zituzten boto emaileak, nahiz eta Mariano Rajoy izan zen sinesgarriena gazteen artean, haren naturaltasunagatik.
dc.language.isoeng
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleFrames of reference for the electoral Debates of the 2015 and 2016 general elections in Spain: credibility as the sustenance of satisfaction with politicians
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2020 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/zer.21297


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