Show simple item record

dc.contributor.authorMenéndez Santurio, José Ignacio
dc.contributor.authorFernández Río, Javier
dc.date.accessioned2020-11-17T16:38:50Z
dc.date.available2020-11-17T16:38:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationRevista de psicodidáctica 21(2) : 245-260 (2016)
dc.identifier.issn1136-1034
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/48348
dc.description.abstractThe goal of the present study was to empirically assess the effects of an intervention based on a hybrid pedagogical model (Sport Education+Teaching for Personal and Social Responsibility) on adolescents’ attitudes towards violence, responsibility, friendship goals and basic psychological needs, compared with a traditional teaching approach. 143 secondary education students agreed to participate, 14-17 years, 78 experimental and 65 control. A pretest-posttest repeated measures design with a control group was used. Prior and after the program (16 sessions) four assessment instruments were used:Attitudes towards Violence Scale, Friendship Goals Questionnaire, Personal and Social Responsibility Questionnaire and Social Basic Psychological Needs Scale. Posttests MANCOVAs revealed that the intervention program (SE+TPRS) produced a significant improvement in the participants’ attitudes towards violence, social responsibility, competence and relatedness. Results show the goodness of using innovative pedagogical approaches.; El objetivo del presente estudio fue evaluar experimentalmente los efectos de una intervención basada en un modelo pedagógico híbrido (Educación Deportiva+Responsabilidad Personal y Social) sobre las actitudes hacia la violencia, la responsabilidad, las metas de amistad y las necesidades psicológicas básicas de los adolescentes, comparándolos con un planteamiento tradicional de enseñanza. Accedieron a participar 143 estudiantes de secundaria, 14-17 años, 78 experimentales y 65 de control. El estudio utilizó un diseño de medidas repetidas pretest-postest con grupo de control. Antes y después del programa (16 sesiones) se administraron cuatro instrumentos de evaluación: Escala del Nivel de Actitud hacia la Violencia, Cuestionario de Metas de Amistad, Cuestionario de Responsabilidad Personal y Social y Escala de las Necesidades Psicológicas Básicas. Los MANCOVAs postest revelaron que el programa de intervención (MED+MRPS) provocó una mejora significativa de las actitudes hacia la violencia, la responsabilidad social, la competencia y la relación de los participantes. Los resultados muestran la bondad de planteamientos pedagógicos novedosos.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleViolencia, responsabilidad, amistad y necesidades psicológicas básicas: efectos de un programa de educación deportiva y responsabilidad personal y social
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2016, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/revpsicodidact.15269


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record