Show simple item record

dc.contributor.authorVillarreal Buitrago, Laura Camila
dc.contributor.authorMéndez Rivera, Pilar
dc.date.accessioned2021-10-07T08:36:14Z
dc.date.available2021-10-07T08:36:14Z
dc.date.issued2021-06
dc.identifier.citationColombian Applied Linguistics Journal 23(1) : 63-77 (2021)es_ES
dc.identifier.issn0123-4641
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/53273
dc.description.abstractAbstract Functional Diversity (FD) and inclusion are nowadays widely explored subjects, specifically in the field of English language teaching. This article examines the ways in which EFL teachers problematize their role in functionally diverse scenarios while exposing their efforts to improve the exercise of their profession in FD classrooms. By applying positioning theory (Harré, 2001), we analyzed the narratives of four English language teachers at a high school in Bogotá, Colombia. Data obtained from autobiographical narrative essays revealed three main findings: first, English language teachers positioned themselves as novice or apprentice in FD contexts; second, they struggled with their unpreparedness as they learned to work with FD students; and finally, they positioned themselves as agents of change to overcome difficulties and embrace an inclusive pedagogy. This study contributes to the field by raising awareness of real teaching problems and school situations that EFL teachers face, specifically those related to the struggles of the self.es_ES
dc.description.abstractResumen La Diversidad Funcional (DF) y la inclusión son temas que se están explorando en la actualidad, específicamente, en el campo de la enseñanza del inglés como lengua extranjera (EFL). Este artículo examina la forma en la que los profesores de inglés problematizan su labor docente, mientras revela sus esfuerzos por mejorar el ejercicio de su profesión en los espacios educativos en los que enfrentan la realidad de la diversidad funcional. Este estudio tuvo en cuenta la Teoría de Posicionamiento (Harré, 2001) para analizar narrativas de cuatro profesores de inglés, en el nivel de secundaria, de un colegio privado en Bogotá, Colombia. Los datos obtenidos expusieron tres grandes conclusiones: (1) los docentes de inglés se posicionaron como novatos y aprendices en relación a la Diversidad Funcional; (2) los docentes de inglés lucharon contra su falta de preparación, mientras aprendían a trabajar con estudiantes con Diversidad Funcional; (3) estos docentes se posicionaron como agentes de cambio para superar las dificultades encontradas y poder incluir una pedagogía más inclusiva en sus prácticas diarias. Este estudio contribuye al campo de la Lingüística Aplicada, al crear conciencia sobre los problemas reales de la enseñanza y de las situaciones escolares que enfrentan a diario los profesores de inglés, específicamente, todas aquellas relacionadas con las luchas de uno mismo.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherFacultad de Ciencias y Educación de la Universidad Distrital, Bogotá Colombiaes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectfunctional diversityes_ES
dc.subjectinclusive classroomses_ES
dc.subjectteacher positioninges_ES
dc.subjectstruggleses_ES
dc.subjectdiversidad funcionales_ES
dc.subjectespacios de inclusiónes_ES
dc.subjectposicionamiento docentees_ES
dc.subjectluchas de uno mismoes_ES
dc.titleDealing with Functional Diversity in EFL Classrooms: English Teachers’ Positioninges_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderThis is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0)es_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.relation.publisherversionhttp://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412021000100063&lng=en&tlng=enes_ES
dc.identifier.doi10.14483/22487085.16343
dc.departamentoesLingüística y estudios vascoses_ES
dc.departamentoeuHizkuntzalaritza eta euskal ikasketakes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0)