Show simple item record

dc.contributor.authorValcárcel Martínez, Vitalino
dc.date.accessioned2016-01-07T15:34:12Z
dc.date.available2016-01-07T15:34:12Z
dc.date.issued1997-09
dc.identifier.citationHelmántica 48(147) : 375-407 (1997)es
dc.identifier.issn0018-0114
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/16612
dc.description.abstract[ES] En este trabajo se pretende realizar un estudio histórico-filológico de algunos puntos centrales de 'Vita Emiliani' y que responden a las preguntas siguientes: ¿Por qué Braulio de Zaragoza, uno de los obispos más importantes de la Hispania visigótica, escribe la vida de San Millán, un eremita, un santo un tanto singular, con asomos polémicos y aristas molestas? ¿Qué vinculación tenía la familia altoeclesiástica de Braulio con el centro monástico de San Millán? ¿Por qué se eligio a Braulio para escribir la 'Vita'? ¿cCómo reaccionó Braulio ante esa solicitud? ¿Pretendió Braulio dibujar un santo nacional para la Hispania visigótica? ¿Quería Braulio hacer de Millán un modelo ortodoxo frente a los arrianos y/o priscilianistas? ¿Se escribió 'Vita Emiliani' con una finalidad y textura apologética? ¿Nació 'V. Em.' para una función y uso litúrgico? ¿Qué clase de público leería 'V. Em.'? Además, en los dos primeros puntos del trabajo se intenta precisar la fecha de composición de 'V. Em.' mediante la discusión de los datos pertinentes, y se da un sucinto panorama de la historia de su autoría.es
dc.description.sponsorship[EN] The aim of this work is to carry out a historic-philologic study of some central points of 'Vita Emiliani' which give an answer to the following questions: Why Braulius of Saragossa, one of the most important bishops in Visigothic Hispania, wrote about the life of Saint Millan, an hermit, a somewhat peculiar saint, with polemic showings and inconvenient edges? What was the link of the high-ecclesiastical family of Braulius to the monastic centre of San Millan? Why was Braulius the chosen one to write the 'Vita'? How did Braulius react to that request? Did Braulio intend to draw an international saint for the Visigothic Hispania? Did Braulius want to make Millan an orthodox model against the Arrians and/or Priscillianists? Was the 'Vita Emiliani' written with an apologetical aim and texture? Was 'V. Em.' born to have a liturgical function and use? What kind of public would read 'V. Em.'? Furthermore, in the two first points of this paper the author tries to state the composition date of 'V. Em.' by means of discussing the pertinent data, and gives succint panorama of the history of its authorship.en
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad Pontificia de Salamancaes
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectBraulio de Zaragozaes
dc.subjectVita Emilianies
dc.subjectliteratura latinaes
dc.subjectLatin literatureen
dc.subjecthagiografía latina hispanaes
dc.subjectHispanic Latin hagiographyen
dc.subjectBraulio of Saragossaen
dc.titleLa «Vita Emiliani» de Braulio de Zaragoza: el autor, la cronología y los motivos para su redacciónes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.departamentoesEstudios clásicoses_ES
dc.departamentoeuIkasketa klasikoakes_ES
dc.subject.categoriaCLASSICAL PHILOLOGY


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record