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dc.contributor.authorQuer Ramón, Diego
dc.contributor.authorClaver Cortés, Enrique
dc.contributor.authorRienda García, Laura
dc.date.accessioned2017-06-15T09:59:36Z
dc.date.available2017-06-15T09:59:36Z
dc.date.issued2017-06-13
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 17(2) : 15-36 (2017)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/21767
dc.description.abstract[EN] Since the beginning of the 21st century, Chinese multinational enterprises (MNEs) are emerging as major global players. Some of them have carried out significant foreign direct investments (FDIs) in developed countries. The main objective of these outward FDIs is to access strategic assets like internationally recognised brands or technological and managerial know-how. As a result, Chinese MNEs are receiving increasing attention in the international management literature. The study of these emerging-market MNEs has generated an interesting epistemological debate among researchers on the applicability of traditional theoretical frameworks. The main question is whether conventional arguments originated in MNEs coming from developed-countries are still valid in the case of developing-country MNEs. While some scholars argue that the analysis of emerging-market MNEs requires new theory, others argue that no new theory is required. Drawing on the transaction cost theory, this paper aims to contribute to this debate by analysing the determining factors of establishment mode choice by Chinese MNEs, namely the choice between acquisition and greenfield investment. From a sample of 88 Spanish subsidiaries of Chinese companies, results show that strategic asset-seeking and a lower growth rate of the Spanish economy are associated with a greater preference for acquisitions. However, industry’s technological intensity turned out to be not significant.es_ES
dc.description.abstract[ES] Desde el inicio del siglo XXI, las multinacionales chinas se están erigiendo en actores principales del nuevo escenario global. Algunas de ellas han efectuado inversiones importantes en países desarrollados con la finalidad de conseguir activos estratégicos como marca o know-how. Estas multinacionales chinas están recibiendo una creciente atención en la literatura sobre dirección internacional de la empresa. Como consecuencia, se ha suscitado un debate académico sobre si los marcos teóricos convencionales resultan aplicables para explicar su comportamiento internacional o si se necesitan nuevos modelos teóricos que se adapten mejor a sus peculiaridades como multinacionales procedentes de una economía emergente. Nuestro trabajo pretende contribuir a este debate analizando, desde la teoría de los costes de transacción, los factores determinantes del modo de establecimiento utilizado por las empresas chinas, es decir, la elección entre adquisiciones o nuevas filiales propias. A partir de una muestra de 88 empresas radicadas en España con participación china, nuestros resultados indican que la búsqueda de activos estratégicos y una menor tasa de crecimiento de la economía española se asocian con una mayor preferencia por las adquisiciones en detrimento de las nuevas filiales propias. Sin embargo, la intensidad tecnológica del sector no resulta significativa en la elección del modo de establecimiento.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectchinese multinationalses_ES
dc.subjectSpaines_ES
dc.subjectestablishment modees_ES
dc.subjectmultinacionales chinases_ES
dc.subjectEspañaes_ES
dc.subjectmodo de establecimientoes_ES
dc.titleChinese multinationals in Spain: Determinants of establishment mode choicees_ES
dc.title.alternativeMultinacionales chinas en España: determinantes de la elección del modo de establecimientoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Españaes_ES
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2017&vol=17&num=2&o=1es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.150548dq
dc.subject.jelF23


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