Show simple item record

dc.contributor.authorMadinabeitia Ezkurra, Alba
dc.contributor.authorFernández Fernández, Idoia Begoña ORCID
dc.date.accessioned2017-10-16T14:28:32Z
dc.date.available2017-10-16T14:28:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationTantak 29(1) : 147-168 (2017)es_ES
dc.identifier.issn0214-9753
dc.identifier.issn2444-3581 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/22988
dc.description.abstract[ENG] Faculty development is recognized as a relevant factor for improving the quality of education in higher education institutions. However, behind this term different conceptions and practices are hiding. This article aims to analyze the changes and continuities of this concept over time and to understand deeply the complexity of their meanings, for which we will approach the construction of these meanings in their socio-historical contexts of production and scientific research. This perspective of analysis allows us to conclude that it has been moving from an approach oriented to supporting teachers in their development as teachers, professionals and/or academics, towards another, focused on promoting effective teaching and learning processes at micro and macro level. These challenges highlight the need to foster broader visions that, beyond teachers, focus on organizations, frameworks, and infrastructures that target teaching and learning.es_ES
dc.description.abstract[ES] El desarrollo docente es reconocido como un factor relevante para la mejora de la calidad educativa en las instituciones de educación superior. No obstante, detrás de este término se esconden concepciones y prácticas diferentes. Este trabajo pretende analizar los cambios y continuidades de este concepto a lo largo del tiempo y comprender profundamente la complejidad de sus significados, para lo cual abordaremos la construcción de estos significados en sus contextos de producción socio-histórica y de investigación científica. Esta perspectiva de análisis nos permite concluir que se ha ido transitando desde un enfoque orientado a apoyar al profesorado en su desarrollo como docente, profesional y/o académico, hacia otro, enfocado a favorecer procesos de enseñanza-aprendizaje efectivos a nivel micro y macro. Estos desafíos explicitan la necesidad de fomentar visiones más amplias que, más allá del profesorado, fijen la atención en las organizaciones, los marcos y las infraestructuras que se dirigen a la enseñanza-aprendizaje.es_ES
dc.description.sponsorshipUPV/EHUko IkasGura ikerketa taldea; GIU 14/08. «Hezkuntza,Kultura eta Gizartea» izena duen Prestakuntza eta Ikerkuntza Unitatearen, UFI 11/54.es_ES
dc.language.isoeuses_ES
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subjecthezkuntzaren kalitateaes_ES
dc.subjectirakaskuntza-hobekuntzaes_ES
dc.subjecthezkuntzaren garapenaes_ES
dc.subjectikaskuntzaes_ES
dc.subjecterakundearen aldaketaes_ES
dc.subjectunibertsitate-hezkuntzaes_ES
dc.titleUnibertsitateko irakasleen profezionalizazio baterantz: azterketa teorikoaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder© 2017, Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua - Servicio Editorial de la Universidad del País Vascoes_ES
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/ojs/index.php/Tantak/article/view/17869es_ES
dc.identifier.doi10.1387/tantak.1786
dc.departamentoesTeoría e historia de la educaciónes_ES
dc.departamentoeuHezkuntzaren teoria eta historiaes_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record