Natur zientzien didaktika berritzaile eta digitala: laborategi birtualen eta simulazioen erabilera Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan
View/ Open
Date
2017Author
Arzuaga Oñaederra, Katrin
Metadata
Show full item recordAbstract
HEZikt gradu-ondokoaren baitan gauzatu den proiektu honetan natur zientzien
hezkuntza berritzailearen eta digitalaren inguruan ikerketa eta proposamen didaktiko
bat egin da. Zientzia ikasketak esperimentazioan eta ikerketan dute ardatza, eta
horretarako beharrezkoa da ingurune naturalean gertatzen diren aldaketak eta
fenomenoak behatzea, ikertzea eta ulertzea. Baina eskola askotan laborategian
esperimentatzea ezinezkoa bihurtu da, eta askotariko egoeretan behatu behar diren
natur fenomenoak eskala txikiegia edo handiegia dute begi bistaz ikusi ahal izateko.
Kasu horietan guztietan, Informazio eta Komunikazio Teknologiek (aurrerantzean
IKTeek) ate berri bat zabaldu digute; ikusi ezin dena ikusarazi eta laborategian
esperimentatu ezin dena birtualki egiteko aukera eskaini digute.
Izan ere, laborategi birtualak eta simulazioak gaur egun zientzien didaktikan
ezinbestekoak bihurtu dira eta erabilera anitz dituzte. Ondorioz, dokumentu honetan
tresna digital horien erabilerak zientziarako konpetentzia garatzeko izan dezaketen
balio erantsiaren inguruan hausnartu da, ikasketa prozesua esanguratsua lortzen
laguntzen duten aztertu da, sarean dauden errekurtso garrantzitsuen ebaluazio txiki
bat egin da, eta Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako lehen zikloan laborategi birtualak
erabiltzeko proposamen didaktiko bat gauzatu da, non zientziaren konpetentzia eta
konpetentzia digitala garapena uztartu nahi izan diren. Lana hiru ataletan gauzatu da.
Lehenik marko teorikoaren ikerketa egin da, gaiaren inguruan dagoen bibliografiaren,
argitalpen eta dokumentazioaren azterketa sakon bat eginez. Bertan konpetentzia
idigitala eta zientifikoa definitu dira, bien arteko uztarketa aztertu da eta laborategi
birtualen eta simulazioen erabilera eta ikas prozesuan duen eraginkortasunaren
inguruko informazioa bildu eta ikertu da.
Ondoren, sarean dauden laborategi birtual garrantzitsuenak eta esanguratsuenak
aztertu dira, eta horien erabilgarritasuna Bigarren Hezkuntzako zientzia ikasgaietan
ebaluatu da. Lan honen helburua ez da gaur egun dauden baliabide guztiak aztertzea,
baizik eta sarean dauden errekurtso eta proiektu garrantzitsuen azterketa egitea, eta
horiek EAEko zientzia ikasgaiei eskaini ahal dien balio erantsia ikertzea.
Azkenik, DBHko 1. zikloan zientzia ikasgaietan laborategi birtualak erabiltzeko
proposamen bat egin da. Horretarako, Heziberri planak zehazten duen curriculumean
landu behar diren edukiak kontuan harturik unitate bakoitzean zientziaren konpetentzia
eta konpetentzia digitala uztartzen dituena esperimentu edo ikerketa proposamen bat
egin da.