Show simple item record

dc.contributor.authorAierbe Barandiaran, Ana ORCID
dc.contributor.authorOregui González, Eider ORCID
dc.date.accessioned2018-06-07T08:30:00Z
dc.date.available2018-06-07T08:30:00Z
dc.date.issued2016-04-01
dc.identifier.citationComunicar 47(24) : 69-77 (2016)es_ES
dc.identifier.issn1134-3478
dc.identifier.issn1988-3293
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/27403
dc.description.abstract[EN] The aim of this study is to identify which values and emotions are transmitted in the favorite fictional TV programs of children aged between 8 and 12, according to their particular type of structure. Based on the analysis of media consumption reported by participants and their parents, as well as on the ratings of children’s fictional programs, two fictional programs were selected for this age group (Doraemon and Code Lyoko, with a narrative and non-narrative structure, respectively), and a content analysis of 86 episodes was conducted and validated by inter-rater agreement. The results show that a wide range of ethical and competence- based values are conveyed by both programs, although greater emphasis is placed on life-skill values, with aesthetic and transcendental values hardly being represented at all. While more complex emotions and some basic emotions (surprise, anger, happiness and fear) were found to be present in Code Lyoko, sadness was present to a greater extent in Doraemon. The results reveal that the level of empathy represented by the characters in both series is low, although it is slightly higher in Code Lyoko. The relevance of the study lies in the fact that it provides a useful method for measuring the appropriateness of media content in relation to the psychological characteristics of children, and contributes to establishing a solid basis for media literacy programs from early childhood.es_ES
dc.description.abstract[ES] El objetivo de este trabajo fue identificar los valores y emociones que se transmiten en los programas televisivos preferidos de niños y niñas de 8 a 12 años, de acuerdo al tipo de estructura. Sobre la base del análisis del consumo mediático referido por los participantes y sus progenitores, así como los índices de audiencia de los programas de ficción infantil, se seleccionaron dos series de ficción televisiva para este grupo de edad («Doraemon» y «Código Lyoko», de estructura narrativa y no-narrativa respectivamente), y se llevó a cabo un análisis de contenido de 86 episodios que fue validado por acuerdo inter-jueces. Los resultados muestran que en ambos programas se exhibe una amplia gama de valores éticos y competenciales, sobre todo valores vitales, mientras que los valores estéticos y trascendentales apenas son representados. Por otra parte, en «Código Lyoko» tienen mayor presencia las emociones complejas y algunas emociones básicas (asombro, ira, alegría y miedo), sin embargo la tristeza aparece en mayor medida en «Doraemon». Destaca que el nivel de empatía representada en los personajes es bajo en ambas series, aunque ligeramente más elevado en «Código Lyoko». La relevancia del estudio radica en el hecho de proveer un procedimiento útil para medir la idoneidad de los contenidos mediáticos respecto a las características psicológicas de la infancia, y contribuir a fundamentar con base sólida los programas de competencia mediática desde las primeras edades.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU), EHU 13/65. Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU), UFI 11/04. Ministerio de Economía y Competitividad (Gobierno de España), BES-2015-071923. Fondo Social Europeo, BES-2015-071923.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherComunicares_ES
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MINECO/BES-2015-071923es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/*
dc.subjectchildhoodes_ES
dc.subjectinfanciaes_ES
dc.subjectmediaes_ES
dc.subjectmedioses_ES
dc.subjectaudiencees_ES
dc.subjectaudienciaes_ES
dc.subjecteducationes_ES
dc.subjecteducaciónes_ES
dc.subjectvalueses_ES
dc.subjectvaloreses_ES
dc.subjectemotionses_ES
dc.subjectemocioneses_ES
dc.subjectfictional narrativeses_ES
dc.subjectnarraciones de ficciónes_ES
dc.subjectcartoonses_ES
dc.subjectdibujos animadoses_ES
dc.titleValues and emotions in children’s audiovisual fictional narrativeses_ES
dc.title.alternativeValores y emociones en narraciones audiovisuales de ficción infantiles_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-3.0 Españaes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=revista&numero=47es_ES
dc.identifier.doi10.3916/C47-2016-07
dc.contributor.funderUniversidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)
dc.departamentoesMétodos de investigación y diagnostico en educaciónes_ES
dc.departamentoesPsicología evolutiva y de la educaciónes_ES
dc.departamentoeuBilakaeraren eta hezkuntzaren psikologiaes_ES
dc.departamentoeuHezkuntzako ikerkuntza eta diagnosi metodoakes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-3.0 España