Gender Hybrids: The Representation of Femininity and Masculinity in Steven Spielberg's Jurassic Park and Colin Trevorrow`s Jurassic World
Fecha
2018-12-03Autor
Ayerbe Irigoyen, Ainhize
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[EN] Gender representation in Hollywood action cinema has inevitably become the object of a wide debate among its critics. The history of film can be divided in different periods according to the way in which gender reflected and re-produced what was fashionable in a given sociocultural and historical context. The representation of gender in Hollywood mainstream action cinema from the 1990s to the 2010s seems, indeed, to mirror western standards. This paper aims at examining the representation of gender in two specific action films, Steven Spielberg’s Jurassic Park (1993) and Colin Trevorrow’s Jurassic World (2015), and at analyzing possible differences in gender representation after a time span of twenty-two years. To that end, the analysis will be approached from a gender perspective, in particular, that of such experts in the cinematic representation of masculinities and femininities as Anne Gjelsvik and Elizabeth Hills, among others. Jurassic Park, the first installment of the franchise, seems to be imbued with the 1990s cinematic standards, which, in turn, are influenced by the politics and technological developments of that era. In the wake of Reagan’s and Bush Sr.’s conservatism, the film still mainly focuses on a male character, thus emphasizing his accomplishments, while leaving his female counterpart in the background. Likewise, and despite the fact that 2015 film Jurassic World is starred by a powerful female character, Trevorrow’s film is not devoid of lingering stereotypical gender representations. In fact, the leading male character is quite obviously meant to garner the admiration and empathy of the public. In view of this, the analysis intends to prove the existence of a process of gender hybridization in the character of Claire Dearing, the female lead of Jurassic World. [ES] La representación del género en el cine de acción mainstream de Hollywood se ha convertido inevitablemente en un tema de disputa entre sus críticos. La historia del cine puede ser dividida en diversos periodos en los que el género ha reflejado una cierta moda, de acuerdo con el contexto socio-cultural e histórico de esa época. Es más, la representación del género en el cine de acción de Hollywood desde la década de los 90 hasta 2010 demuestra ser, efectivamente, el reflejo de los estándares de una sociedad occidental. Este ensayo se propone estudiar la representación del género en dos películas de acción, en concreto, Jurassic Park (1993) de Steven Spielberg y Jurassic World (2015) de Colin Trevorrow, con el fin de revelar posibles diferencias en la representación del género después de un periodo de veintidós años. Para cumplir este objetivo, el análisis adoptará una perspectiva de género, concretamente la de especialistas en la representación de masculinidades y feminidades en el cine como Anne Gjelsvik y Elizabeth Hills, entre otros autores. Jurassic Park, la primera parte de la franquicia, confirma adaptarse a los estandartes cinemáticos de los 90, influenciados tanto por la política, como los avances tecnológicos. Tras el conservadurismo de Reagan y Bush Sr., la película vuelve a centrarse primariamente en el hombre y sus hazañas como protagonistas absolutos, relegando así a los personajes femeninos a un segundo plano. En Jurassic World, y a pesar de aspirar a ofrecer el papel protagonista a una mujer poderosa, siguen persistiendo representaciones estereotípicas de género. De hecho, el personaje masculino co-protagonista se convierte una vez más en el centro de la admiración del público. A pesar de ello, el análisis pretende demostrar la existencia de hibridación en la identidad de género del personaje de Claire Dearing, co-protagonista femenina de Jurassic World.