Analysing the relationship between diversification strategy and firm performance: the role of the economic cycle
Fecha
2019-06-06Autor
López Zapata, Esteban
García Muiña, Fernando Enrique
García, Susana María
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Cuadernos de Gestión 19(2) : 15-32 (2019)
Resumen
[EN] The relationship between corporate strategies and firm performance has been one of the key debates in the discipline of Strategic Management. There are studies that analyse the moderating role that certain variables may play in that relationship. These variables tend to refer to aspects within the firm or, at the very least, within the competitive environment in which a firm operates. Nevertheless, the empirical evidence on the part the general environment plays from an economic perspective is much less common, and focuses on large corporations and on periods of economic growth. Accordingly, using a panel of 1,828 Spanish manufacturing firms of different sizes, an analysis is conducted of the differences in Return On Assets (ROA), Growth in Sales (GS) and Labor Productivity (LP) between specialised firms, those with related diversification, and those with unrelated diversification, between 2002 and 2011, in which there was a period of growth alternated with another one of economic recession. Although some superiority is noted of related diversification and specialisation over unrelated diversification, the differences between strategies are less significant in periods of economic recession, and vary according to the dimension of performance considered. These results reveal the need to consider the economic cycle as a contingent factor that affects the impact corporate strategies have on firm performance. [ES] La relación entre las estrategias corporativas y el desempeño empresarial ha sido uno de los debates centrales en la disciplina de la dirección estratégica. Diversos estudios analizan el rol moderador que juegan diversas variables en esta relación. Dichas variables tienden a referirse a aspectos internos de la empresa o, si acaso, a aspectos del entorno competitivo en el que la empresa opera. Sin embargo, es más escasa la evidencia empírica sobre el rol que desempeña el entorno general y suele enfocarse en grandes empresas y en períodos de crecimiento económico. En consecuencia, utilizando un panel de 1.828 empresas manufactureras españolas de diferentes tamaños, se realiza un análisis de las diferencias de rentabilidad sobre activos, crecimiento de ventas y productividad laboral entre empresas especializadas, con diversificación relacionada y con diversificación no relacionada, entre los años 2002 y 2011, en los cuales hubo un período de crecimiento alternado con otro de recesión económica. Aunque se destaca cierta superioridad de la diversificación relacionada y la especialización sobre la diversificación no relacionada, las diferencias entre estrategias son menos significativas en los períodos de recesión económica y varían de acuerdo a la dimensión de desempeño considerada. Estos resultados revelan la necesidad de considerar el ciclo económico como un factor contingente que afecta el impacto que las estrategias corporativas tienen sobre el desempeño de la empresa.