Structure of cartoons, narrative skills and perception of values/countervalues in primary school
Ver/
Fecha
2019-08-27Metadatos
Mostrar el registro completo del ítem
Cultura y Educación=Culture and Education 31(3) : 609-639 (2019)
Resumen
This study analyses whether narrative skill and the perception of
values/countervalues among students in primary school vary according to the
structure (narrative vs non-narrative) of the episodes of fiction viewed, the grade
age (third and sixth, 8–12 years old), sex and attentional level.With this purpose
in mind, quantitative and qualitative methodologies were implemented. The
most noteworthy results include the higher narrative skill and perception of
values/countervalues of students in the sixth grade of primary school and those
who viewed an episode with a narrative structure. The conclusion is that when
addressing narrative skills and the education in values/countervalues from the
formal and informal spheres, special importance should be attached to the
structure of the fiction contents, given that it can to some extent help students
make the messages meaningful in terms of values and countervalues. Esta investigación analiza si la habilidad narrativa y la percepción
de valores/contravalores por alumnado de Educación Primaria varia en
relación a la estructura (narrativa y no narrativa) de los episodios de
ficción visionados, el curso-edad (tercero y sexto, 8–12 años), el sexo y el
nivel atencional. Con esta finalidad se han implementado metodologías
cuantitativas y cualitativas. Entre los resultados obtenidos destaca la mayor
habilidad narrativa y percepción de valores/contravalores del alumnado de
sexto de Educación Primaria y de quienes han visionado el episodio de
estructura narrativa. Se concluye que al abordar las habilidades narrativas
y la educación de valores/contravalores desde el ámbito formal e informal se
conceda especial relevancia a la estructura de los contenidos de ficción
puesto que puede, en mayor o menor grado, facilitar al alumnado dotar de
sentido a los mensajes en términos de valores y contravalores.