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dc.contributor.authorBermejo Meléndez, Javier
dc.contributor.authorCampos Carrasco, Juan Manuel
dc.date.accessioned2019-12-20T19:21:45Z
dc.date.available2019-12-20T19:21:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationVeleia 35 : 41-55 (2018)
dc.identifier.issn0213-2095
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/37335
dc.description.abstractWith the rise of Trajan to power at the end of 1st. century AD the state will see a profound process of reforms tending to improve the delicate administrative situation, and especially the financial one inherited from the last flavian prince. In this context, the measures implemented by the Spanish emperor tending to reinforce the apparatus of the state supplies, the "annona", towards the urban markets and the limes of the empire will turn out in the development of an important economic depend on provinces as well as an increase of the state interventionism. Following this line of argumentation, I gather in the following paper a list of a dozen harbour zones that marked the main supply routes, and in which it can be appreciated an important development of the topography thanks to the new storage spaces, the increase in the volume of goods, etc., at the end of this new commercial stage; Con el ascenso de Trajano al poder en las postrimerías del s. I d.C. el estado conocerá un profundo proceso de reformas tendentes a mejorar la delicada situación administrativa, y especialmente financiera, heredadas del último emperador flavio. En este contexto las medidas puestas en marcha por el emperador hispano tendentes a reforzar el aparato de suministros estatales, la "annona", hacia los mercados urbanos y el limes del imperio supondrá el desarrollo de una importante provincialización económica, así como un aumento del intervencionismo estatal. En línea con esta argumentación recogemos en el siguiente trabajo una docena de enclaves portuarios que jalonaron las principales rutas de abastecimiento y en los que se aprecia un importante desarrollo de su topografía, con nuevos espacios de almacenamientos, aumento del volumen de mercancías,etc. al socaire de esta nueva etapa comercial.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titlePuertos atlánticos y mediterráneos en tiempos de Trajano
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2018, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/veleia.19436 


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