Show simple item record

dc.contributor.authorAbril Valdez, José Alberto
dc.date.accessioned2020-02-17T18:49:18Z
dc.date.available2020-02-17T18:49:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationZer 24(47) : 105-117 (2019)
dc.identifier.issn1137-1102
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/41308
dc.description.abstractFor several decades, cinephilia took its paradigm from the French film culture, which has it origins in the mid-twentieth century, and it was linked to a scholarly discourse on cinema and to very specific spaces for its cultivation. However, the digital revolution brought new consumer practices and the Internet catapulted a new crowdof cinephiles. This paper analyzes the role of digital culture in those new cinephiles and describes how young cinema fans find and use the new virtual spaces to pronounce it today.KEYWORDS: Cinephilia; cinema; audience studies; fan culture; communication 2.0.; Durante décadas la cinefilia tuvo como paradigma la cultura cinematográfica francesa; se originó a mediados del siglo XX, se vinculaba a un discurso erudito sobre el cine y a unos espacios específicos para su cultivación. Pero la revolución digital instauró nuevas prácticas de consumo cinematográfico e Internet catapultó nuevas cinefilias. En este artículo se analiza el papel de la cultura digital en estas nuevas cinefilias y se describe cómo los jóvenes aficionados al cine encuentran hoy los nuevos espacios virtuales para forjarla y pronunciarla.PALABRAS CLAVE: Cinefilia; cine; estudios de audiencia; cultura fan; comunicación 2.0.; Hainbat hamarkadetan zehar, Frantziako kultura zinematografikoa izan zen zinemazaletasunaren paradigma; XX. mendearen erdialdean sortu zen, eta zinemari buruzko diskurtso erudituekin eta zinema egiteko espazio espezifikoekin lotzen zen. Alabaina, iraultza digitalak zinema kontsumitzeko modu berriak ekarri zituen eta Internetek zinemazaletasun berriak sorrarazi zituen. Artikulu honetan, kultura digitalak zinemazaletasun berri horietan duen papera aztertzen da, eta azaltzen da, gaur egun, zinemaren zale gazteek espazio birtual berriak dituztela zaletasun horiek sendotzeko eta areagotzeko.Hitz gakoak: zinemazaletasuna; zinema; ikusleen azterketak; jarraitzaileen kultura; 2.0 komunikazioa.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleLa afición por el cine ante la cultura digital: hacia una caracterización de la cinefilia 2.0
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2019 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/zer.20955


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2019 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2019 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional