Show simple item record

dc.contributor.authorPueyo Zoco, Víctor M.
dc.date.accessioned2020-02-27T18:54:24Z
dc.date.available2020-02-27T18:54:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationPapeles del CEIC (1) : (2018)
dc.identifier.issn1695-6494
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/41784
dc.description.abstractThis article examines the limits of neoliberal discourse as deployed in two different narrative lines, which have become ubiquitous in mass culture over the last few years: fictions of viral infection and fictions of social sacrifice. The first ones include zombie movies and narratives of contagion broadly considered (28 Days Later, Land of the Dead, The Walking Dead, Contagion, Containment, Contracted, etc.); the second ones typically concern a dystopian civilization whose stability can only be guaranteed by the sacrifice of one or several of its members, usually under the guise of a game (The Hunger Games, The Purge, The Cabin in the Woods, Elysium, The Thinning, or The Maze Runner). These two narratives’ shared focus on immunization sets them apart from narratives that rely on the threat of and conflict with some form of otherness, but it also seems to condemn them to the dead end of neoliberal ideology, where the new order leaves no room for a viable alternative. As I intend to show, however, fictions of contagion and sacrificial fictions are already paving the way towards an overcoming of such dead end. By linking these accounts to two milestone moments of recent Spanish history, the birth of reality TV during the early 2000s and the first outbreak of the Ebola virus in Madrid in 2014, I try to demonstrate that neoliberal ideology is, in its purest form, a traumatic discourse that can only manifest itself as a state of exception, one that ultimately gives way to something else.; Este artículo examina los límites del discurso neoliberal tal y como se despliegan a lo largo de dos diferentes líneas narrativas, ubicuas en la cultura de masas de los últimos años: las ficciones de la infección vírica y las ficciones del sacrificio social. Las primeras incluyen películas sobre zombis y relatos sobre el contagio en general (28 Days Later, Land of the Dead, The Walking Dead, Contagion, Containment, Contracted, etc.); las segundas se centran normalmente en una civilización distópica cuya estabilidad sólo puede ser garantizada por el sacrificio de uno o varios de sus miembros, casi siempre bajo la forma de un juego (The Hunger Games, The Purge, The Cabin in the Woods, Elysium, The Thinning, or The Maze Runner). La atención que estas dos narrativas prestan a la inmunización las separa de aquellos relatos que se sustentan sobre la amenaza de – y el conflicto con – cierto género de alteridad, pero también las condena al callejón sin salida de la ideología neoliberal, donde el nuevo orden no parece dejar espacio a una alternativa viable.  Como trato de mostrar, sin embargo, las ficciones víricas y las ficciones sacrificiales están ya asfaltando el camino hacia la superación de este callejón sin salida. Estudiando estas narrativas desde el punto de vista de dos hitos de la historia reciente española (el nacimiento de la telerrealidad a principios de los 2000 y el primer brote de ébola en 2014), defiendo que la ideología neoliberal es, en su forma más pura, un discurso traumático que sólo se puede manifestar como un estado de excepción siempre a punto de dar paso a otra cosa.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleFicciones víricas y ficciones sacrificiales. Notas sobre biopolítica y contagio en España
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2018, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/pceic.17729


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record