La construcción del organismo social como una obra de arte (repeating Beuys)
AusArt 4(2) : 23-34 (2016)
Laburpena
This article consists of three parts. The first one presents the Art-Life movement (or lifelike art, as Allan Kaprow, creator of Happening, coined) and its two main trends: the Duchampian way, which lies in the expansion of the field of art by appropriating extra-artistic elements, including everyday life; and the productivist way, which contrarily aims at socializing art by applying it to the process of constructing a new social model; and then―through Beuys and the Situationist International―both trends are joined together around a common idea, the consideration of society as plastic/sculptural matter, which can be (re)created as an artwork, as an aesthEthical consciousness. Afterwards, the second part presents the so-called Social or Soft Technologies as an ongoing result of the confluence of social psychology, psychoanalytic theory and systems theory, in their joint attempt to understand the psychosocial field and address it with the purpose of evolving human relations and interactions. And lastly, the third part focuses on one of these social technologies, the ‘U’ process, in order to illustrate how it can be contributed substantially to the construction of social organism as a work of art.; Este artículo está constituido por tres partes. Una primera parte presenta la corriente del Arte-Vida (el lifelike art, en expresión de Allan Kaprow, creador del Happening) y sus dos principales tendencias: la vía Duchamp, consistente en la ampliación del campo del arte mediante la apropiación de elementos extra-artísticos, incluso la propia vida cotidiana; y la vía productivista, que por el contrario busca socializar el arte, aplicar el arte al proceso de construcción de un nuevo modelo social; para finalmente encontrar ambas tendencias, a través de Beuys y la Internacional Situacionista, en una idea común, la consideración de la sociedad como materia plástica, susceptible de ser (re)creada como una obra de arte, como una conciencia estÉtica. Una segunda parte, presenta las llamadas Tecnologías Sociales o Blandas como resultado sucesivo de la confluencia de la psicología social, la teoría psicoanalítica y la teoría de sistemas, en su intento conjunto de comprender el campo psicosocial y abordarlo en aras de la evolución de las relaciones e interacciones humanas. Y una tercera parte se centra en una de estas tecnologías sociales, el Proceso ‘U’, para ilustrar cómo puede contribuirse sustancialmente a la construcción del organismo social como una obra de arte.