Show simple item record

dc.contributor.authorIzar de la Fuente Díaz de Cerio, Iker
dc.contributor.authorRodríguez Fernández, Arantzazu
dc.contributor.authorEscalante Mateos, Naiara ORCID
dc.date.accessioned2020-11-03T13:49:21Z
dc.date.available2020-11-03T13:49:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationTantak 30(2) : 79-97 (2018)
dc.identifier.issn0214-9753
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/47651
dc.description.abstractBased on a previous pilot validation, once the internal consistency of the questionnaire of engagement in physical-sport activity (IMAF) for Primary Education is improved, a confirmatory factor analysis is carried out. In addition, external validity evidences are obtained by correlating the questionnaire with the physical self-concept. Finally, the variability of the physical-sport activity engagement regarding the sex and the intensity of the practice of physical activity is analysed. All that with a sample of 100 students of sixth grade of Primary Education (41% girls; 59% boys) aged between 11 and 12 (M = 11.89; SD = .314). The questionnaires IMAF (physical-sport engagement) and CAF-A (Shorten physical self-concept) have been used. The results of the research certify an improvement in internal consistency and in the percentage of total variance explained. Additionally, the structure of the questionnaire fits the proposed three-dimensional model. Lastly, it has been demonstrated that boys and people who practice physical-sport activity with high intensity show higher values in physical-sport engagement.; Aurreko baliozkotze pilotu batetik abiaturik, Lehen Hezkuntzarako kirol-jarduera fisikoko inplikaziorako galdeketaren (IMAF) barne trinkotasuna behin hobetuta faktore-analisi baieztatzailea egiten da. Horretaz gain, itaunketa autokontzeptu fisikoarekin korrelazionatzean kanpo baliotasuneko ebidentziak lortzen dira. Azkenik galdeketaren aldagarritasuna sexuaren eta jarduera fisikoko praktikaren intentsitatearen arabera aztertzen da. Ikerketan Lehen Hezkuntzako seigarren mailako 100 ikaslek (% 41 neskak; % 59 mutilak) parte hartu dute, guztiak, 11 edo 12 urte izanez. Erabilitako itaunketak IMAF (kirol-jarduera fisikoko inplikazioa) eta CAF-A (autokontzeptu fisikoa laburbilduta) izan dira. Emaitzek barne trinkotasunean eta azaldutako bariantza totalaren portzentajean hobekuntza erakusten dute. Horretaz gain, itaunketaren egitura proposaturiko eredu tridimentsionalarekin bat dator. Amaitzeko, mutilak eta jarduera kirol-fisikoa intentsitate altuan praktikatzen dutenek inplikazio kirolfisikoan balio alturagoak erakusten dituztela frogatu da.
dc.language.isoeus
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleLehen Hezkuntzarako kirol-jarduera fisikoko inplikazioaren galdeketa: faktore-analisi baieztatzailea
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2018 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/tantak.19731


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2018 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2018 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional