Browsing Revista de Psicodidáctica by Issue Date
Now showing items 41-60 of 382
-
Materiales para la enseñanza de la música en la educación general
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)Our parents have told us stories about their childhood, when they built their own toys using stones, wood and plants. That is, necessity made the children increase their creativity developing new toys and games. Today toys ... -
Medios materiales en la enseñanza de la matemática
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)The material facilitates the understanding and communication because allows to refer to a physical support, helps to visualize and favours the motivation and the positive attitude toward the mathematics. Besides its use ... -
Sobre el registro narrativo e instrumentos de ayuda en el material de presentación del practicum i de educación social
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)En este artículo se presentan los criterios utilizados para la elaboración del material de presentación y guía del Practicum I de Educación Social y algunos resultados de su evaluación realizada en dos de los seminarios ... -
Materiales curriculares y formación del profesorado: datos de una experiencia en educación infantil
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)In this paper we want to present an educational experiment-carried out by Nursery School teachers in their own setting- in which curricular materials are of paramount importance. development to teacher professional ... -
Litekeenetik denera: materialak hizkuntzaren irakaskuntzan
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)This article is focused on the debate about the use of technical resources and other teaching materials in Language classroom. It also tackles the subject of teaching and learning oral language through audio-visual pedagogical ... -
Los medios no sólo transmiten información: reflexiones sobre el efecto cognitivo de los medios
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)Se analiza en este trabajo el efecto cognitivo de los medios no sólo como meros transmisores de información, si no también, y gracias a sus sistemas simbólicos, como mediadores del aprendizaje. Se centra en la informática ... -
Incidencia de las explicaciones diferenciales del proceso de lectura en las interpretaciones de las dificultades en el proceso de aprendizaje del lenguaje escrito.
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)In this paper we make an analysis about the most common learning disablities conceptions, reading approaches, and its influence on the explanation of reading learning disabilities. In the last twenty years, the volumes ... -
Las estrategias de aprendizaje. Características básicas y su relevancia en el contexto escolar
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)Learning strategies¿ topic sets up one of the most relevant lines of research, in these last years, in educational psychology. As a general rule, learning strategies comprise a set of procedures and cognitive resources ... -
Expectativas ante las matemáticas de alumnos de primer ciclo de Educación Secundaria
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)In this work we try to analyze the attitudes and expectations before Mathematics (of students) in secondary education, since we think that it is a controversial topic to consider when students face this subject, aspect ... -
Del comportamiento en situaciones educativas, ¿queda algo por descubrir?
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)En conmemoración del 150 aniversario de la fundación de la Escuela de Magisterio de Alava se organizaron diversos actos científicos y culturales. Este texto es el resumen de una conferencia impartida el 25 de febrero de ... -
Autoidentificación nacional y actitudes hacia el euskera
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)The aim of this research is to continue the investigation on the process of the national identity development. In previous studies, we have faced the subject of how the school linguistic model influences the process of the ... -
Metacognición y motivación en el aula
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)This paper defends the need for an instruction based upon teaching cognitive and metacognitive strategies combines with attributional aspects, self control and motivation. It also takes into account the aural, not aural ... -
Material alternatiboa heziketa fisikoan
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)Our parents have told us stories about their childhood, when they built their own toys using stones, wood and plants. That is, necessity made the children increase their creativity developing new toys and games. Today toys ... -
Aproximación a la representación social del euskera en la adolescencia
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)The purpose of the present work, is to make un approach to the adolescents¿social representation of euskera, to value its possible function as a regulator of the framework of mennings that derive from the structures of ... -
Azentu, intonazio eta silabifikazioen funtzio bereizleez
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)In this work we analyse the distintive function of the accent, the intonation and syllabification. We consider the significance of these factors in the process of linguistic disambiguation. First, we present the lexical ... -
Efectos de diferentes estructuras de hipertexto en el aprendizaje de alumnos universitarios
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)This article focuses about visual media paying special attention to a basic and frequently forgotten attribute: their visual dimension. Some characteristics of pictures, principal visual mediaÕs symbol system, can be ... -
Desarrollo de la transversalidad a través de la investigación-acción cooperativa en la educación de adultos: la televisión, iniciación a la alfabetización audiovisual
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)New technologies have come to generate a profund debate about special characteristics of your society and the accelerated changes that are taking place, helping to re-conceptualize the school and the teachers` rolein this ... -
La reforma en los libros de texto de ciencias de la naturaleza de la ESO
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)El objetivo de este trabajo es analizar hasta qué punto se recogen en los nuevos libros de texto del Area de Ciencias de la Naturaleza de la Educación Secundaria Obligatoria las nuevas dimensiones del currículo de ciencias, ... -
El ordenador en la enseñanza
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1998)If the progressive convergence among some sectors of computing, information and pn of computers in teaching areas and the use of these media these multimedia products, under the educational software image can gradually ... -
¿Es posible enseñar y aprender valores en la escuela?
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 1999)In this article the possibility of teaching and learning values in schools ¡S considered. How values can be worked on in educational institutions is presented from a culturalistic perspective. The need to distinguish the ...