Show simple item record

dc.contributor.authorLeón, Jaime
dc.contributor.authorNúñez Alonso, Juan Luis
dc.contributor.authorRuiz Alfonso, Zuleica
dc.contributor.authorBordón, Beatriz
dc.date.accessioned2020-11-17T16:29:30Z
dc.date.available2020-11-17T16:29:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationRevista de psicodidáctica 20(2) : 377-391 (2015)
dc.identifier.issn1136-1034
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/48326
dc.description.abstractThe aim of the study was to analyze the relationship between intrinsic motivation, critical thinking and academic performance in music of secondary students. 494 students participated. Data were analyzed using structural equation mixture modeling. The results showed two groups or clusters of students, distinguished by their scores on intrinsic motivation, critical thinking and music grades, where a group was characterized by high and the other low scores on the three variables. Regarding the relationships between variables, we observed that the effect of intrinsic motivation on critical thinking was similar in both groups, but the regression of critical thinking on music grades was higher for students with lower scores. This study provides a better understanding of the different profiles and the effect of the variables in explaining music grades. ; El objetivo de este estudio fue analizar la relación entre la motivación intrínseca, el pensamiento crítico y el rendimiento académico en la asignatura de Música de estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Participaron 494 estudiantes. Los datos se analizaron utilizando un modelo mixto de ecuaciones estructurales. Los resultados mostraron dos grupos o clústeres de estudiantes, diferenciados por sus puntuaciones en motivación intrínseca, pensamiento crítico y calificación en Música, donde un grupo se caracterizó por altas y el otro por bajas puntuaciones en las tres variables. Respecto a las relaciones entre las variables, se observó que el efecto de la motivación intrínseca sobre el pensamiento crítico era similar en ambos grupos, pero la regresión del pensamiento crítico sobre la calificación en Música fue mayor en el grupo de estudiantes con puntuaciones más bajas. Este estudio ofrece una mejor comprensión de los diferentes perfiles y del efecto de las variables para explicar las calificaciones en Música. 
dc.language.isoeng
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleRendimiento académico en música: efecto de la motivación intrínseca y el pensamiento crítico
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2015, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/revpsicodidact.12673


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record