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dc.contributor.authorLorente Páramo, Ángel José
dc.contributor.authorHernández García, Ángel
dc.contributor.authorChaparro Peláez, Julián
dc.date.accessioned2021-01-14T07:15:45Z
dc.date.available2021-01-14T07:15:45Z
dc.date.issued2021-01-11
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 21(1) : 19-27 (2021)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/49755
dc.description.abstract[EN] Despite the importance and pervasiveness of e-mail marketing, improving the effectiveness of e-mail marketing programs continues to be a priority for most businesses due to their revenue-generating potential. However, the study of e-mail marketing has been mostly neglected by academic research. More notably, the lack of holistic approaches and conceptual frameworks to tackle this challenge stand in the way of helping companies to better plan and deploy their e-mail marketing strategies and campaigns. This study addresses this issue by proposing a comprehensive model for the study of e-mail marketing effectiveness based on the hierarchy-of-effects theory. The effectiveness model is built by linking the stages of the AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) model to the sequence of steps that consumers undergo when they interact with promotional e-mails. This approach allows identifying different partial effectiveness metrics associated with the cognitive, emotional and conative stages, which are later operationalized through key performance indicators with widespread adoption in the industry (open rate, clickthrough rate, retention rate and conversion rate). Thus, attention is linked to open effectiveness, interest is linked both to click effectiveness and subscriber retention effectiveness, and action is linked to conversion effectiveness. The stage of desire is dropped from the model because it usually takes place outside the e-mail marketing process. The study includes a practical illustration of the adequateness of the framework based on data and results from prior studies.es_ES
dc.description.abstract[ES] Pese a la importancia y difusión del e-mail marketing, la mejora de su efectividad continúa siendo una prioridad para la mayoría de anunciantes dado su potencial para la generación de ingresos. Sin embargo, el estudio del e-mail marketing ha sido en gran parte ignorado por la comunidad científica. En concreto, la ausencia de enfoques holísticos y marcos conceptuales de estudio impiden a las compañías mejorar la planificación y ejecución de estrategias de e-mail marketing. Este estudio responde a este problema mediante la propuesta de un modelo general de efectividad de e-mail marketing basado en la teoría de jerarquía de efectos. Así, cada una de las fases del modelo AIDA (Atención, Interés, Deseo, Acción) se vincula a las diversas etapas del proceso secuencial experimentado por los consumidores en su interacción con los correos electrónicos promocionales. Esto permite identificar diferentes métricas parciales de efectividad asociadas a las etapas cognitiva, afectiva y conativa, que a su vez pueden ser operacionalizadas a través de tasas habitualmente utilizadas por la industria (apertura, clic, retención y conversión). En concreto, la etapa de atención queda vinculada a la efectividad de apertura, la etapa de interés a la efectividad de clic y de retención de suscriptores, y la etapa de acción a la efectividad de conversión. El modelo no asocia ninguna métrica a la etapa de deseo dado que ésta ocurre habitualmente fuera del proceso del e-mail marketing. El estudio incluye un ejemplo de la adecuación del modelo conceptual a partir de datos y resultados de estudios previos.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjectdigital marketinges_ES
dc.subjecte-mail marketinges_ES
dc.subjecthierarchy-of-effectses_ES
dc.subjectonline advertisinges_ES
dc.subjecteffectivenesses_ES
dc.subjectAIDAes_ES
dc.subjectmarketing digitales_ES
dc.subjectcorreo electrónicoes_ES
dc.subjectjerarquía de efectoses_ES
dc.subjectmarketing interactivoes_ES
dc.subjectefectividades_ES
dc.titleModelling e-mail marketing effectiveness – An approach based on the theory of hierarchy-of-effectses_ES
dc.title.alternativeModelado de la efectividad en el e-mail marketing – Una aproximación basada en la teoría de jerarquía de efectoses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2021&vol=21&num=1&o=2es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.191094ah
dc.subject.jelM31
dc.subject.jelM37


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